Konferansen for alle som er interessert i kollektivtrafikk, mobilitet, samferdsel og bærekraftig bevegelsesfrihet. Norges viktigste møteplass for kollektiv- og mobilitetsbransjen!
Kollektivkonferansen 2024 handler hvordan vi forenkler folks liv og hvordan vi best kan samarbeide for å sikre enklere og grønne reiser. Bærekraftig mobilitet for alle er kollektivtrafikkens samfunnsoppdrag. Hvordan vi når dette gjennom: Kollektivtrafikk; ryggraden i samfunnet, mer for mindre, sømløse reisekjeder, kundedialog mm. Vil du vite mer om driverne for bærekraftig mobilitet, og hvilke muligheter som dette genererer? Da blir du med på Kollektivkonferansen 2024!
Program 2024
08.30 – 09.45
Registrering og mingling – Kaffe og enkel servering
08.45 – 09.45
Mobilitet til frokost
«Mobilitet til lunsj» blir «Mobilitet til frokost» den 28. november. Møt bransjekollegaer du vanligvis treffer på Teams til spennende diskusjoner!
Mer info kommer.
10.00 – 11.00
1. Fellessesjon
10.00 – 10.00
Velkommen
Daglig leder i Kollektivtrafikkforeningen, Olov Grøtting ønsker velkommen til Kollektivkonferansen 2024
10.10 – 10.20
Hvordan kan nasjonal politikk bidra til mer effektivt og fleksibelt mobilitetstilbud?
Keynote innlegg av Bernt Sverre Mehammer, daglig leder og partner i It’s tomorrow.
Kollektivtransport trekkes frem i en rekke fagrapporter som et sentralt og kostnadseffektivt virkemiddel for å gi innbyggerne en enklere reisehverdag samtidig som nasjonale klima- og naturmål innfris. For å lykkes i konkurranse med privatbilen er det avgjørende at kollektivtrafikken kan tilby effektive og sømløse reiser.
Hvordan kan nasjonal politikk legge bedre til rette slik at flere velger å reise kollektivt?
10.20 – 10.30
Statssekretær Tom Kalsås og leder Stortingets Transportkomité Sigbjørn Gjelsvik
Møt Statssekretær Tom Kalsås og leder Stortingets Transport- og kommunikasjonskomité Sigbjørn Gjelsvik i samtale med Elisabeth Skarsbø Moen, Ruter As
10.30 – 10.50
Panelsamtale
Tema: «Klimautvalget 2050 har sagt tydelig i sin rapport at skal vi nå klimaforpliktelsene våre innen 2050, må kollektivtrafikk, sykkel og gange erstatte bilbruk, dvs. transport må bli delt i mye større grad.
Har vi rammevilkårene og verktøyene til å få en langt større andel delt transport? Skal flere reise delt, må vi få enda enklere reiser. Hva er det som mangler?»
Medvirkende:
Statssekretær Tom Kalsås
Lars Haltbrekken, Stortingsrepresentant, SV
Liv Kari Eskeland, Stortingsrepresentant, H
Eivind Trædal, politiker for MDG i Oslo bystyre og forfatter av den rykende ferske boken «På ville veier – hvorfor Norge burde hatt en samferdselspolitikk»
Samtalen blir ledet av Elisabeth Skarsbø Moen, Ruter As.
10.55 – 11.00
Kollektiv-Norge Rundt
Bli med på turen når vi reiser Kollektiv-Norge rundt!
11.00 – 11.30
Pause
11.30 – 12.30
2. Fellessesjon
11.30 – 11.35
Kollektivprisen 2024
Årets finalister til Kollektivprisen 2024 presenteres. De nominerte til Kollektivprisen er nominert av bransjen selv og stemmes frem av deltagere på Kollektivkonferansen 28. november.
Se de nominerte til Kollektivprisen 2024 her.
Stem frem din favoritt!
#kollektivprisen2024
Årets ildsjel er en jurypris som deles ut på Kollektivkonferansen.
Se de nominerte til Årets ildsjel her.
#åretsildsjel2024
11.35 – 11.55
Kollektivtrafikkens rolle i et komplekst og utfordrende trusselbilde
Keynote innlegg av: Cathrine Lagerberg, teknisk og strategisk risiko- og sikkerhetsekspert.
«I en stadig mer kompleks og usikker verdenssituasjon er det avgjørende å sikre robustheten og sikkerheten i kollektivtrafikksystemer. Fremtidens kollektivtrafikk må integrere sikkerhetsspørsmål i planleggingen fremover, det krever samarbeid og gode vurderinger i møte med globale utfordringer.
Foredraget vil vurdere hvordan sikkerhetspolitikk, geopolitikk og handelskonflikter påvirker kollektivtrafikken og kritisk infrastruktur. Hvordan utgjør dagnes trusselbilde en risiko for deres medlemmer? Det kan være utfordringer knyttet til leveringsavhengigheter, risiko på tvers av landegrenser, innsiderproblematikk og cybertrusler, og hvordan gode risikovurderinger kan bidra til å bygge motstandsdyktighet i et krevende trussellandskap.»
Cathrine er medgründer og partner i sikkerhetsrådgivningsselskapet Crown Defenze og har mer enn 20 års erfaring fra olje- og gassindustri, rådgivning, forsvar og etterretningsanalyse. Hun har lang erfaring i å levere strategisk beslutningsstøtte til toppledelse og brenner for å bygge robust sikkerhetskultur og øke trusselforståelse.
11.55 – 12.10
Samtale om kollektivtrafikkens rolle!
Møt Siv Wiken, adm.dir i Agder Kollektivtrafikk og styreleder i Kollektivtrafikkforeningen samt Roger Harkestad, CEO Tide As og styreleder i NHO Transport, i samtale med Cathrine Lagerberg.
12.10 – 12.15
Kollektiv-Norge Rundt
Bli med på turen når vi reiser Kollektiv-Norge rundt. Del 2.
12.15 – 12.35
Psykologisk trygghet, innovasjon og lønnsomhet
Keynote innlegg av: Synneva Erland,
«Synneva var en av de første i Norge som holdt foredrag om Psykologisk trygghet, innovasjon og lønnsomhet, og har i mange år hjulpet ledere med å skape effektive, innovative og samarbeidsorienterte arbeidsplasser. Synneva deler konkrete verktøy og strategier slik at vi blir Better together når vi jobber sammen for bedre reiser!»
12.35 – 13.25
Lunsj
Tapas lunsj!
Du kan velge om du vil nyte lunsjen sittende eller «minglende» sammen med mobilitetskollegaer fra hele Norge!
13.30 – 15.00
Parallellsesjon 1. «Bestillingstransport, fra hemmelig tjeneste til allemannseie»
Moderatorer: Heidi Aakre Juvik og Roy G. Blommedal
Historisk sus og framtidig schwung: Fra hemmelig tjeneste til strategi
Vibeke Harlem, Ruter As gir et innblikk i Ruters reise fra manuelle bestillingstjenester til satsingen med Hent. Hvilke muligheter åpnes med bruk av teknologi, og hvilke utfordringer møter de underveis? Hvordan skal de få til en transformasjon ved bruk av bestillingstransport med selvkjørende kjøretøy?
Når regulering sparker bein på utviklingen
Marsjordren er mer transport for pengene, men er det mulig innenfor dagens regelverk og konkurransesituasjon? Nye bestillingstjenester utfordrer etablerte rammer og kommer ofte på kollisjonskurs med gjeldende reguleringer når de skal gjøre seg tilgjengelige og attraktive for brukerne. Er vi klare til å løse transport på nye måter – eller står lovverket i veien for fremtidens mobilitet?
Øyvind Sævig, Beta Mobility
Vi lykkes ikke alene. Vi må samarbeide for å få til innovasjon!
I denne sesjonen viser vi eksempler på samfinansieringsprosjekter og andre forretningsmodeller fra privat og kommunal sektor. Du møter:
NIMMO v/ Kristin Erika Solli
«Kan nye forretningsmodeller bidra til et bedre transporttilbud?»
Høsten 2024 fikk Nimmo 7,8 millioner kroner fra Innovasjon Norge for å utvikle teknologi for delt bestillingstransport og samkjøring som skal gjøre også andre enn kollektivselskapene i stand til å tilby delt transport. I denne sesjonen deler de erfaringer og utfordringer for et startup-selskap som brenner for likeverdig og miljøvennlig transport.
Samnanger kommune v/Joachim Mathisen
«Meir enn ein tur til butikken: Mobilitet som nøkkel til inkludering i distrikta» Samnanger kommune har blitt den første kommunen i Norge som tilbyr fullskala bestillingstransport. Dette har vært en lengre reise for kommunen, og et viktig steg for å gi innbyggerne våre bedre mobilitet og et mer fleksibelt kollektivtilbud.
Samordning av offentlig betalt bestillingstransport
4-5 milliarder årlig benyttes til separate tjenestekjøp. Ved å etablere felles systemer og rutiner for tjenstekjøp, kan vi oppnå høyere kapasitetsutnyttelse samt bedre og mer kostnadseffektive løsninger i hele landet.
v/Siw Viken, Adm.dir Agder Kollektivtrafikk og styreleder Kollektivtrafikkforeningen
Politisk samtale
Cecilie Knibe Kroglund, statssekretær Samferdselsdepartementet
Ole Gustav Narud, statsekretær Kommunal- og distriktsdepartementet
Håkon Snortheim, fylkesråd samferdsel Akershus fylkeskommune
Parallellsesjon 2.: «By og transportplanlegging – den viktige men vanskelige tangoen»
Moderator: Erling Fossen, «byrøkter».
Program:
Skal vi lykkes med å nå klimamålene, som var tema for politikersamtalene i første hovedsesjon, er det viktig at vi lykkes med å skape byer som er gode å leve i for folk i alle aldre, og der folk reiser bærekraftig. I denne sesjonen dykker vi derfor ned i temaene by- og transportplanlegging, og diskuterer hvorfor de ikke alltid går i takt, men noen ganger spenner bein på hverandre i denne vanskelige tangoen.
Øystein Berge fra Norconsult tar oss først med til en framtid hvor vi har nådd målene, og ser på hvilke grep som er tatt for å komme dit. Han vil også gi oss et innblikk i hans tanker om hva som i dag gjør at dette arbeidet er krevende, og ofte drukner i uklarhet om ansvar mellom forvaltningsnivåene og ulike målkonflikter.
Tilbake til nåtida og dagen i dag har vi delt sesjonen i tre deler:
Betingelser for god mobilitet
Her møter vi:
Ola Skar, som er fagsjef byutvikling og mobilitet, Ruter. Han gir oss et innblikk i hva som skal til for å få god mobilitet, sett fra Ruters ståsted.
Grethe Vikane, som er avdelingsdirektør i Statens Vegvesen og som til daglig jobber i Bergen. Hun gir oss et innblikk i hva som skal til for å få god mobilitet, sett fra Statens Vegvesen sitt ståsted.
Betingelser for god stedsutviklling
Møt Aslaug Tveit, daglig leder/urban designer i Léva Urban design, og som daglig jobber med by- og stedsutvikling.
Hva er ingrediensene i en vellykket stedsutvikling? Hva skal til for å skape attraktive steder? Aslaug er spesialist på å skape menneskevennlige byer og steder, og hun vil dele raust av sin brede erfaring fra stedsutviklingsprosesser i hele Norge.
LÉVA har en database med over 30.000 respondenter fra mange ulike medvirkningsprosesser gjennomført ulike steder i Norge, så Aslaug vil også vise oss hva befolkningen ønsker.
Og hva sier teorien skal til for å skape en vellykket stedsutvikling? Aslaug illustrerer fra teori til praksis, og hvor hun mener vi står i dag i forhold til temaet.
God stedsutvikling og god mobilitet – den vanskelige tangoen
Hvorfor er det så vanskelig å få til både god stedsutvikling og god mobilitet? Hvorfor mener politikere at innbyggerne trenger bilen i så stor grad, eller gjør de det? Byvekstavtaler og byvekstpakkene er det riktig verktøy og medisin? Dette ser ut til å fungere veldig bra noen steder, mens andre steder er det ikke ønskelig med bompenger, man vil ikke inngå avtale og derfor blir det ingen byvekstavtale.
Og hvordan kan vi nå den framtiden som Øystein Berge snakket om innledningsvis?
Møt Bertil Horvli, direktør for samfunn i Drammen kommune og Veronica E. Wiik, daglig leder i Tenk Tromsø.
Vi får høre deres tanker om denne vanskelige (eller kanskje ikke vanskelige) tangoen, i samtale med møteleder Erling Fossen.
Parallellsesjon 3. «Fra gratis parkeringsplasser til grønne jobbreiser; Kollektivbransjen retter øynene mot bedriftsmarkedet»
Moderator: Espen Strand Henriksen
Bedriftssatsing i Trondheim, Stavanger og Grenland
I denne sesjonen vil Kristin Giske Lauritsen fra Trondheim, Lena Moteka fra Kolumbus/Stavanger og Rikke Philippi fra Grenland gi dere et innblikk i hvordan det jobbes med bedriftssatsinger under HjemJobbHjem-paraplyen i Trondheim og Stavanger, og Fus i Grenland. De vil ha fokus på tiltak og aktiviteter rettet mot helse og klima.
Hvordan redusere både bilparker og p-plasser hos bedrifter og kommuner?
Tro det eller ei. Men i denne sesjonen vil Kari Steinsland fra Skyss, Nikolai Pyke fra Hayk og Martin Vik fra Otto gi dere et innblikk i hvordan bilen faktisk kan være med å redusere behovet for bil til/fra jobb og i jobb, samt hvilke effekter dette kan ha for bedrifter og kommuner.
Hvordan kan staten bidra til grønnere mobilitet gjennom lokalisering av egne virksomheter?
Staten forplikter seg bl.a. gjennom Byvekstavtalene å lokalisere statlige arbeidsplasser langs kollektivaksene. I denne sesjonen vil Aud Tennøy fra Transportøkonomisk Institutt og Ketil Helgevold fra Stavanger Universitetssykehus gi dere et innblikk i hvilke effekter god og mindre god lokalisering av statlige arbeidsplasser har på mobilitetsplanlegging, reisemiddelfordelinger og effekter.
Mobilitet, bedrifter, ansatte og skattepolitikk – oh lord, gi meg styrke!
I denne sesjonen vil Torill Hasle Aamelfot fra Kluge gå gjennom grunnleggende juridiske lovverk og eksempler rundt mobilitet og bedriftsløsninger. Hva er rettferdigheten i at arbeidsgiverbetalt kollektivbillett utløser en fordelsbeskatning mens en gratis p-plass ikke gjør det? Hvorfor har ikke dette vært rettet opp i for lenge siden? Er det slik i andre land også? Hvorfor skal man beskattes for å reise bærekraftig, men ikke når du kjører privatbil alene til og fra jobb? Burde ikke arbeidsgivere motivere ansatte til bærekraftige jobbreiser? Dette har vær et tema i mange år, men ingen har klart å rydde opp i dette enda. Torill vil hjelpe oss til å se hvorfor det er blitt slik, og kanskje kan vi få litt innblikk i hva som skal til for at denne praksisen kan endres.
Mobilitet, bedrift og politikk
I denne bolken har vi tenkt å utforske litt hva nasjonale politikere kan bidra med for å få flere grønne jobbreiser. Vi spurte i forrige bolk med Torill fra Kluge: «Hva er rettferdigheten i at arbeidsgiverbetalt kollektivbillett utløser en fordelsbeskatning mens en gratis parkeringsplass ikke gjør det?». Og hvorfor har ikke dette vært rettet opp i for lenge siden? Denne saken har vært på dagsorden lenge, og mange har nok lurt på dette opp gjennom.
Nå er vi midt inne i det grønne skiftet. Betyr det at tiden er inne for å tenke nytt? Ønsker arbeidsgiverne å støtte opp under grønne reiser om de får litt hjelp til det? Kan tiden nå være inne til å gjøre noe med dette? Og ikke minst, er det andre ting vi burde se på for at bedriftene kan motivere sine ansatte til å ta grønne reiser, både til og fra, men også i arbeidstiden?
Møt vårt gode politikerpanel i samtale med moderator Espen Strand Henriksen:
Terje Sørvik fra AP, medlem i Stortingets Kommunal og forvaltningskomité
Alfred Bjørlo fra V, medlem i Stortingets Næringskomité.
Vil det bli en endring i fordelsbeskatningen for arbeidsgiverbetalte kollektivbilletter? Eller trenger vi fortsatt vår «bønn»: «Oh lord – gi oss styrke»?
15.00 – 15.30
Pause
15.30 – 16.30
3. Fellessesjon
15.30 – 15.40
«Hvordan Ruter bruker KI for å sikre sømløse reiser «
Umair Mehmood Imam deler innsikt i hvordan Ruter As benytter KI i dag og gir oss innblikk i hvordan bransjen kan utvikle KI videre!
15.40 – 15.50
«Data som motor for sømløs og bærekraftig kollektivtransport»
Christel Borge, administrerende direktør i Entur, viser hvordan data skaper sømløs og bærekraftig kollektivtransport gjennom integrerte løsninger og dataanalyse for enklere reiseplanlegging
15.50 – 16.00
«KI? Hva med NI – Natur Intelligens?
Michel Wolfstrin tar oss med på en reise der han viser hvordan naturen og Biomimicry løser trafikkutfordringer!
16.00 – 16.10
«Navigating Complexity: Leveraging Digital Twins for Sustainable Mobility Solutions»
Richard Adwale deler innsikt i hvordan digitale tvillinger kan benyttes i by- og transportplanlegging!
«By creating virtual replicas of real-world environments, digital twins allow urban planners to simulate, analyse, and optimize mobility systems with unprecedented accuracy while shaping the future of sustainable transport».
Engelsk
16.10 – 16.15
Kollektiv-Norge Rundt
Bli med på turen når vi reiser Kollektiv-Norge rundt. Del 3.
16.15 – 16.35
«Hva kan aktive hverdagsreiser gjøre for hjernen og helsa vår?»
Ole Petter Hjelle, deler innsikt i hvorfor aktiv mobilitet er så viktig for oss alle!
16.35 – 17.00
Prisutdeling 2024 – Årets Kollektivpris og Årets Ildsjel
Hvem blir årets ildsjel, (jurypris) og hvem har blitt stemt frem av deltagere på konferansen som vinner av Kollektivprisen 2024?
Bli med og stem frem din favoritt!
Les mer på www.kollektivtrafikk.no
#åretsildsjel2024
#kollektivprisen2024
17.00 – 23.00
Minglemiddag
I år fortsetter vi de gode samtalene med bransjekollegaer på Salome i Bjørvika.
Bestill raskt da det er et begrenset antall plasser igjen!
Ta med danseskoa, vi legger til rette for bevegelse og aktiv mobilitet på dansegulvet!
28. – 29.11.2024
Overnatting Radisson Blu Scandinavia Hotel
Ønsker du overnatting i Oslo i forbindelse med Kollektivkonferansen?
Bestill overnatting på:
Innleggsholdere
Tidligere konferanser:
Kollektivkonferansen 2021
Kollektivkonferansen 2019