Se lenker til presentasjonene nederst.
Se opptak av seminaret her:
Tirsdag 15. august ønsket vi velkommen til det som er et av de mest dagsaktuelle arrangementene her på Arendalsuka!
Vi spurte om billige kollektivbilletter er gull eller gråstein. Det alvorlige bakteppet kjenner vi alle. Etter en sommer med nye varmerekorder over hele verden, har vi også fått erfare konsekvensene av ekstremvær i Norge, med Hans sine herjinger på Østlandet. Dette er nettopp den type ekstremvær forskerne sier vi vil få mer av i en verden som ikke lykkes med å håndtere klimakrisa. Samtidig går det tregt i den norske klimapolitikken. Utslippene gikk knapt ned i fjor, og siden 1990 har de bare blitt redusert med noen få prosent. Transportsektoren er fortsatt en av verstingene, hvor utslippene de siste årene har ligget flatt.
Skal vi løse klimakrisa, er det derfor ingen tvil om at vi trenger en grunnleggende endring i hvordan vi beveger oss rundt i Norge. Miljødirektoratet peker på økt kollektivandel som et av de mest virkningsfulle klimatiltakene vi kan gjennomføre. Vi trenger et stort kollektivløft i Norge.
I 2023 har det vært stort fokus på prising av kollektivbilletter. Prisene har blitt satt ned i Oslo og Akershus, i Tromsø, mens Stavanger har innført gratis kollektivtrafikk for sine innbyggere. I andre land gjør man også spennende grep – som i Tyskland som i fjor innførte en nasjonal kollektivbillett til 9 euro, og som nå er videreført til en pris på 49 euro.
Dr. Till Ackermann, VDV delte innsikt fra Tyskland der han konkluderte:
- Tariff reduction work, but there are an expensive way to win customers
- You destroy willingness to pay from the customers and use public money for consumption
- Build up the overall PT over, especially in rural areas
- If you want to give social welfare, there are more accurate Instruments
- You should have integrated tariff systems that are easy to use
- If a common ticket pushes the digital transformation, that’s a good thing.
- Political influence in tariff, sales and marketing should not be there to stay.
Tromsø-, Oslo og Akershus-, og Stavanger casene ble presentert og vi hørte siste nytt på forskningsfronten fra Transportøkonomisk institutt. Nils Fearnly omsummerte innlegget;
- Hold billettprisen lav – særlig enkeltbillettene
- Reisetid, frekvens og punktlighet er minst like viktig som billettpris!
- Gratis kollektivtransport er dyrt og gir liten/ingen måloppnåelse
Reiser flere med bane, båt og buss hvis billettene blir billigere? Kjører folk mindre bil, eller reiser folk bare generelt mer? Kan billigere kollektivbilletter hjelpe politikerne til å gjøre det dyrere og vanskeligere å kjøre bil – altså kombinere pisk med gulrot? Og kan politikerne som går til valg på å kutte prisene, love at de også vil satse penger på å bygge ut kollektivtilbudet med god frekvens og kvalitet?
Presentasjoner
- Dr. Till Ackermann, VDV: Political tariff innovations in Germany: 9 Euro and Deutchland ticket
- Lasse L. Pettersen, Troms fylkestrafikk: Tromsø-caset
- Bernt Reitan Jenssen, Ruter: Ruter Reis. Erfaringer etter innføring
- Edith Nøkling, Kolumbus: Kolumbus sin reise mot gratis kollektivtrafikk i Stavanger
- Nils Fearnley, TØI: Effekter av takstendringer og gratis kollektivtransport
I den politiske debatten deltok: Kari Elisabeth Kaski - SV, Kari Nessa Nordtun - AP, Håkon Snortheim - Unge Høyre, Tobias O. Stokkeland - Grønn ungdom, Ibrahim Ali - Senterungdommen