Viktige saker for kollektivtrafikken 2025-2029

Kollektivsatsing gir store samfunnsgevinster, effektive og populære klimakutt, og mange jobber. Les om Kollektivtrafikkforeningens innspill til viktige saker i den kommende stortingsperioden. 

Viktige saker for kollektivtrafikken 2025-2029

Tall fra Storbritannia viser at 1 pund brukt på buss gir en økonomisk avkastning på 4,5 pund, gjennom større arbeidsmarkedsregioner og mindre kø. I Norge kan nullvekstmålet spare samfunnet for 13,5 mrd. kr hvert år pga. mindre behov for infrastruktur, og kollektivtrafikk er ifølge Miljødirektoratet blant de mest effektive klimatiltakene. I 2023 jobbet 17.500 mennesker i kollektivtrafikken. Kollektivtrafikken er også en sentral del av sivil transportberedskap.

Krisetid i bransjen med kraftig kostnadsvekst og rutekutt
Aldri har flere reist kollektivt enn i 2024, med totalt 729 mill. reiser i Norge! Men fra 2019 til 2024 har  kostnadene i bussmarkedet hatt en realvekst med hele 25 %. I nye busskontrakter øker prisene med 20-50 %. Som følge av dette har flere fylker gjort store kutt i tilbudet, og flere står på trappene. TØI (2025) dokumenterer at situasjonen med stor sannsynlighet blir verre fremover.

Helt avgjørende med økte statlige midler
Økt statlig finansiering og nye virkemidler er avgjørende for å unngå en planlagt nedbygging av kollektivtilbudet over store deler av landet. En slik situasjon vil være stikk i strid med nasjonale mål (nullvekstmålet, klimamål), og føringer i NTP om å bruke eksisterende infrastruktur effektivt.

  • KS anslo før sommeren det økte finansieringsbehovet til «minst 1 mrd.» bare for 2025. TØI dokumenterer at behovet vil øke fremover.
  • Økte bevilgninger bør rettes inn for å utvikle et mer effektivt og fremtidsrettet kollektivtilbud, ikke bare verne om tilbudet slik det er i dag.
  • Økte midler kan fordeles som rammetilskudd til fylkeskommunene, og/eller byvekst- og belønningsavtalene.

 

I rapporten Ny normal for kollektivtrafikken anbefaler Jernbanedirektoratet, Kollektivtrafikkforeningen, KS, NHO Transport, Spekter og Statens vegvesen flere bilrestriktive tiltak, herunder reduksjon i elbilfordeler, skattlegging av arbeidsgiverbetalt parkering, og innføring av veiprising. Dette er virkemidler som kan bidra til å finansiere økt statlig satsing på kollektivtrafikk. I tillegg kommer redusert behov for kostbare investeringer i ny infrastruktur gjennom økt satsing på kollektivtrafikk.

I valgkampen har flere partier tatt til orde for lavere billettpriser. Vi vil understreke det store behovet for økte midler til å opprettholde og videreutvikle tilbudet, og advare mot eventuelle takstreformer uten å samtidig bevilge betydelig økte rammer til kollektivtilbudet.

Kollektivtrafikken snur selv alle steiner for å redusere kostnader og øke konkurransen i bussmarkedet, både hos det enkelte medlem og i fellesskap gjennom Kollektivtrafikkforeningen og med andre samarbeidspartnere. Pågående arbeid i foreningen handler blant annet om bedre indeksering av kostnader i kontrakter for å redusere risiko, mer standardiserte konkurranser og kontrakter, ulike veiledere, felles initiativer for å øke inntekter, og tettere og mer forpliktende samarbeid innen f.eks. digital tjenesteutvikling.

Innspill til øvrige virkemidler:

Les også: