Hvert år utarbeider Transportøkonomisk institutt (TØI) på oppdrag fra Kollektivtrafikkforeningen en statusrapport som viser nasjonale utviklingstrekk i kollektivtrafikken.

– Trafikken målt i antall påstigninger er tilbake på samme nivå som før pandemien og viser en liten vekst fra 2023, samtidig er økonomien utfordrende. Kostnadene knyttet til kollektivtransportproduksjon stiger raskere enn inflasjonen i samfunnet for øvrig. I tillegg er det en dreining av tilbudet mot høyere standarder og dyrere tjenester. Samtidig har billettinntektene gått ned. Avhengig av kontraktsforhold har dette medført økte fylkeskommunale tilskudd og i enkelte tilfeller redusert produksjon, sier forskningsleder Jørgen Aarhaug på TØI.
Store økonomiske utfordringer
Rapporten viser at fylkeskommunenes kostnader for å drifte kollektivtilbudet fra 2019 til 2024 har økt med 7 prosent i faste kroner. Samtidig viser en annen fersk rapport at bussoperatørenes kostnader i Norge har økt med 50 % i løpende kroner i samme periode. Dette illustrerer den store utfordringen som kollektivtrafikken står midt oppe i, hvor fylkeskommunene står overfor fortsatt kraftig kostnadsvekst i nye kontrakter og kutt i rutetilbudet mange steder.
I perioden 2019-24 har ruteproduksjonen (målt i rutekilometer) samlet sett i Norge økt med 2,5 prosent, men med stor variasjon mellom fylkene. Østfold, Buskerud og Nordland har gjort store kutt i sin produksjon for å få økonomien i balanse. Flere fylkeskommuner og særlig de som har eller er i ferd med å fornye kontrakter, planlegger også store kutt (se oversikt).
Klimautslipp
I rapporten fremgår det også at det de senere årene har skjedd en omfattende vridning til innkjøp av elektriske busser i kollektivtrafikken. I 2025 var over 80 prosent av nyregistrerte busser i Norge elektriske. Foreløpig har ikke de samlede CO2-utslippene blitt redusert sammenliknet med 2019. Mye av dette skyldes det overgang fra biodrivstoff med usikker klimaeffekt, til diesel i perioden 2022-24.
Skoleskyss
Skoleskyss er en lovpålagt oppgave for kollektivtrafikken. Antall elever med rett på skoleskyss har vært relativt stabilt i perioden 2019-24. En tydelig trend som dokumenteres i rapporten er at antall grunnskoleelever med rett på individuelt tilrettelagt (også kjent som lukket) skoleskyss, har økt med omlag 7000 elever, eller med om lag en tredel.
Dette fører naturlig nok til kraftig vekst i kostnadene til lukket skoleskyss, som på nasjonalt nivå har økt fra 1,4 mrd. kr til nesten 1,8 mrd. kr i faste kroner i perioden. Endringen er betydelig og reduserer kollektivtrafikkens handlingsrom til å utvide andre tilbud.
Fylkesvise data
Flere tall og nedbrytninger finnes i rapporten, herunder også nøkkeltall for enkeltfylker.