Nasjonale fellestjenester og status veikartet mot ett felles samarbeid for digital tjenesteutvikling

Veikartet for digital tjenestutvikling ble utarbeidet i 2024, rapporten hadde navnet «En stegvis tilnærming til ett felles samarbeid for digital tjenesteutvikling».

I år er det arbeidet videre med forstudier for nye nasjonale felleskomponenter for hhv. reiserett og avregning, og rute- og reiseinformasjon, og forstudiene har nå vært på høring hos Kollektivtrafikkforeningens medlemmer.

Nasjonale fellestjenester og status veikartet mot ett felles samarbeid for digital tjenesteutvikling

 

Rapporten «En stegvis tilnærming til ett felles samarbeid for digital tjenesteutvikling» ble utarbeidet i 2024,  og Kollektivtrafikkforeningens styre fattet i behandlingen av rapporten i juni 2024 følgende vedtak:

  • Styret slutter seg til anbefalingene i utredningen «En stegvis tilnærming til ett felles samarbeid for digital tjenesteutvikling», og tar utredningen til orientering.
  • Styret oppfordrer til rask fremdrift på anbefaling 2 og 3 i tråd med utredningens foreslåtte ansvarsfordeling og fremdriftsplan. Det forutsettes gode prosesser for involvering av alle foreningens medlemmer i det videre arbeidet.

 

Anbefaling nr. 2 pekte på flere tiltak i fase 2 og 3 av veikartet som med strategisk samordning mellom de eksisterende samarbeidene, kunne identifisere felles samarbeidsprosjekter som raskt kunne settes i gang , og gi gevinster.

Anbefaling nr. 3 i utredningen fra 2024 omhandler «Samarbeid om flere nasjonale grunntjenester», med følgende fem oppfølgingspunkter:

  1. Å sette ned en arbeidsgruppe mellom Tet Digital og OMS som skal utarbeide en forstudie av en nasjonal komponent for Reiseinformasjon og avvik. Arbeidet startes opp høsten 2024, med ambisjon om å ferdigstille forstudien i løpet av første kvartal 2025.
  2. Å sette ned en arbeidsgruppe mellom Tet Digital og OMS som skal utarbeide en forstudie av en nasjonal fellestjeneste for salg, betaling og avregning. Arbeidet startes opp høsten 2024, med ambisjon om å ferdigstille forstudien i løpet av første kvartal 2025.
  3. Invitere togselskaper, kommersielle busselskaper og mobilitetsaktører til dialog om utvikling av flere nasjonale grunntjenester, i løpet av 2. halvår 2024.
  4. At det tas et initiativ sommeren 2024 mot relevante departement for å avklare finansiering av utvidede nasjonale felleskomponenter. Finansieringen av slike tjenester kan løses med en kombinasjon av statlig finansiering og brukerbetaling for partenes bruk av tjenestene.
  5. Dagens samarbeidsforum i gebyrordningen fornyes i løpet av høsten 2024 med utgangspunkt i prinsippene i kap. 5.3.

 

Ansvar for punkt 1 og 2 ble gitt til OMS og Tet Digital, mens punkt 3-5 ble gitt til Jernbanedirektoratet.

 

Tekniske forstudier av nasjonale fellestjenester/felleskomponenter

Som oppfølging av dette ble det høsten 2024 opprettet to grupper til å jobbe med hhv. punkt 3.1 og 3.2 i anbefalingen. Gruppene har vært bredt sammensatt av Entur/OMS og Tet Digital. Notatene er av teknisk karakter. Finansering og samhandling håndteres i en egen prosess jf. pkt. 3.4 og 3.5.

Arbeidsgruppene ble litt forsinket i forhold til opprinnelig tidsplan, men har meldt tilbake om gode og konstruktive samtaler. I september 2025 ba arbeidsgruppene om at utkast til forstudier skulle sendes ut på høring til foreningens medlemmer. Høringen ble sendt ut 23. september 2025 med frist 21. oktober 2025. Det kom inn høringsinnspill fra to medlemmer: Ruter og Entur.

 

Terminologi

Arbeidsgruppene bruker ikke begrepet «fellestjeneste», men skiller i stedet mellom tre (mer detaljerte) hovedkategorier av tekniske komponenter:

  • Standardkomponent: En spesifisert løsning som følger en felles standard, men som kan ha ulike implementasjoner og distribuerte instanser. Den sikrer interoperabilitet mellom systemer uten krav om felles drift eller utvikling.
  • Felleskomponent: En konkret implementasjon av en standardkomponent, utviklet i samarbeid mellom flere aktører. Den kan brukes av flere aktører enten som en delt kodebase eller som separate instanser.
  • Nasjonal felleskomponent: En sentral instans av en felleskomponent som alle aktører benytter direkte, for høy grad av standardisering og effektivitet.

 

Høring av de to forstudiene: 

  • Reiserett og avregning

Rapporten beskriver ulike steg for samhandling mellom Tet og Entur om bruken av nasjonale felleskomponenter. De tre stegene er:

  • Samarbeid om å løse aktuelle problemer (steg 1)
  • Flere nasjonale felleskomponenter (steg 2)
  • Felles plattform for reiserett og avregning (steg 3)

 

I arbeidet med veikartet for digital tjenesteutvikling var det enighet om å arbeide for en nasjonal grunnplattform, uten at det ble laget en tidsplan for de ulike stegene. Fremfor å snakke om «felles plattform» legger forstudien nå opp til en mer finmasket tilnærming til «felleskomponenter» og «nasjonale felleskomponenter».

I høringen fremstår det videre som Ruter og Entur har ulike synspunkt og tilnærming til hvor fort man kan gå fram. Ruter mener i sitt høringssvar at steg 3 (felles plattform) er «langt fram i tid», og at også trinn 2 med flere nasjonale komponenter trenger «vesentlig flere avklaringer». Entur på sin side skriver at de er klare for å «starte på neste steg».

 

  • Rute og reiseinformasjon

Dette området omtales med mindre grad av modenhet sammenliknet med reiserett og avregning. Arbeidsgruppen anbefaler seks konkrete tiltak:

  • Etablere sektoromforente tekniske grensesnitt
  • Opprette felles forvaltningsmekanismer
  • Starte pilotering av felleskomponenter
  • Utrede eierskaps- og forvaltningsmodell
  • Etablere veikart med milepæler og ansvar
  • Fortsette faglig og teknisk avklaringer

 

Forslagene fra arbeidsgruppa peker på konkrete steg for veien videre: Forslag 1-3 fremstår som ukontroversielle. Forslag 4 og 5 handler om å utrede eierskaps- og forvaltningsmodell og veikart med milepæler og ansvar. Arbeidsgruppa peker selv på at dette bør ses i sammenheng med f.eks. Oppdrag 23 og at det må harmoniseres med overordnede beslutninger om videre organisering av digital tjenesteutvikling i sektoren.

I høringen peker Ruter på at ansvaret for disse tjenestene bør ligge nært kunden hos de fylkeskommunale / regionale kollektivselskapene, og Entur peker på behov for felleskomponenter og standardiserte grensesnitt, og at MMTIS vil kreve nasjonal samordning mellom sentrale aktører og felles løsninger.

 

Styret fattet i sitt møte 12. desember 2025 følgende vedtak:

  1. Styret slutter seg til veikart og tiltakene fra arbeidsgruppene for reiserett og avregning og for rute og reiseinformasjon, som viktige skritt i veikartet for digitalt samarbeid.
  2. Styret mener det er viktig at Tet og Entur tar ansvaret for videre oppfølging og arbeid, og ber om en løypemelding på videre arbeid innen 20.03.2026.

 

Les også:


Bærekraftig mobilitet
27. oktober 2025

Forprosjekt nasjonal bedriftssatsing