Erfaringer viser at å satse på bedriftsmarkedet fungerer – både for klima, økonomi og brukerne. Ved å samarbeide med arbeidsgivere kan vi gjøre det enklere å velge kollektivt, sykkel og gange til og fra jobb – når presset på veinettet er størst.
Dette er noe av bakgrunnen for at Kollektivtrafikkforeningens styre har bestilt først en forstudie, og deretter et forprosjekt for bedriftsmarkedet. Forprosjektet har nå levert sin rapport, og her finner vi anbefalinger vedrørende produktutvikling, innholdet i en standardisert nasjonal grunnpakke, behovet for og utfordringene med et felles adminsystem, samt veien videre for bærekraftsrapportering.
Intervjuer med flere av Norges største bedrifter viser stor interesse for konseptet, men det viser også at konseptet må være enkelt og ha enkle løsninger for å holde bedriftenes administrasjonskostnader nede.
En bedriftsløsning kan «tvinge» kollektivbransjen til å bli enda mer koordinert og strategisk mot et bedriftsmarked som trenger verktøy og partnere slik at deres ansatte rundt omkring i Norge enklere kan velge å reise grønnere og mer aktivt på det tidspunktet av døgnet hvor våre veier og areal er mest presset; til/fra jobb. Og slik at bedriftene scorer høyere i sitt bærekraftsarbeid.
For å få uttelling for arbeidet med bedriftssatsing nasjonalt, som handler om å arbeide spisset mot målgruppen ansatte, som har potensiale for å øke antallet kollektivreiser betydelig er det viktig å se på:
- Organisering og koordinering av ressurser til å arbeide med B2B-markedet
- Administrasjonsløsning
- Endring av skatteregler
Forprosjektet viser at disse tre punktene er er viktige for å sikre at man lykkes i videre arbeid.
Du kan lese forprosjektrapporten her
