- Last ned rapporten Teknologi for fremkommelighet og bymiljø her
- Se opptak av webinaret 4. juni 2025 om samme tema
- Se presentasjon fra Ruter og Vestland
- Se presentasjon fra Disruptive Engineering
Bedre fremkommelighet og mindre kø for buss og trikk er svært viktig for de reisende. Det gir forutsigbarhet for de reisende om at de kommer frem til planlagt tid, og bidrar også til langt mer effektiv drift av kollektivtilbudet, ved at flere avganger kan kjøres med samme flåte.
Problemene handler i bunn og grunn om kampen om arealene, der mange trafikantgrupper gjerne vil bruke den samme plassen som trikken og bussen trenger for å komme fram. Dette prøver vi å løse ved å bruke trafikkskilt som kan styre trafikken.

– Dessverre fungerer trafikkskilt dårligere enn det burde. Altfor mange steder ser man at bilister er villige til å bryte trafikkreglene, og kollektivtrafikken betaler i form av redusert framkommelighet. Nederland viser oss at det går an å bruke kamerateknologi til å løse disse problemene, og bidrar samtidig til å skape bedre bymiljøer og reduserte utslipp fra biltrafikken, sier Andreas Halse i Hoi! Oslo.
Ligger til rette også i Norge
På oppdrag fra Kollektivtrafikkforeningen, Ruter og Vestland fylkeskommune, har Hoi! Oslo sett nærmere på erfaringene fra Nederland, inkludert tema som utredninger, beslutningsprosess, personvern, økonomi og erfaringer. Rapporten viser også på aktuelle steder hvor teknologien kunne løst utfordringer her til lands, og peker på hva som må til for at vi skal kunne ta i bruk tilsvarende løsninger i Norge.
– Vi har allerede alle elementene i det nederlandske systemet. Teknologien finnes og er mye i bruk i Norge. Vi har lovhjemmel som gir veieier mulighet til å sette opp utstyr for kontroll av trafikk. Vi har en godt etablert praksis for å håndtere personvernet. Alt ligger altså til rette for at kameraer kan tas i bruk i Norge. Det eneste vi mangler er en samkjørt praksis som er tydelig på hva som skal være lov og ikke lov, og hvem som skal ha retten til å bestemme, sier Halse.

Viktig grep for mer effektiv kollektivtrafikk
Kollektivtrafikkforeningen foreslo i sine innspill til NTP 2025-36 en satsing på fremkommelighet for buss, og oppfordret regjeringen til å innta en «offensiv holdning til utprøving av nye teknologiske verktøy, eksempelvis automatisk trafikkontroll av privatbilkjøring i kollektivprioriterte gater, elektroniske bussfelt, variabel skilting mm., og gjennomgå skiltnormaler, regelverk mm. med sikte på økt lokal handlefrihet for gjennomføring av fremkommelighetstiltak».
– Kollektivtrafikken har store økonomiske utfordringer over hele landet, og er avhengig av økte statlige midler for å unngå store rutekutt mange steder. I denne situasjonen er det ekstra viktig at vi driver kollektivtilbudet så effektivt som mulig, og gjør den mer konkurransedyktig gjennom bedre fremkommelighet. Vi håper samferdselsministeren setter i gang et arbeid for å gjøre det mulig å ta i bruk denne teknologien også i Norge, sier Olov Grøtting, daglig leder i Kollektivtrafikkforeningen.