Store budsjett-gjennomslag for de kollektivreisende

– Budsjettenigheten mellom MDG, SV, Rødt, Sp og Ap er veldig gode nyheter for alle som reiser med buss, båt og bane. En milliard i økte statlige overføringer gjør det mulig for fylkeskommunene å unngå videre nedbygging av kollektivtilbudet i 2026, og gir større handlingsrom til å utvikle tilbudet sånn at enda flere kan reise kollektivt fremover, sier Olov Grøtting i Kollektivtrafikkforeningen.

Store budsjett-gjennomslag for de kollektivreisende

I natt ble MDG, SV, Rødt, Sp og Ap enige om statsbudsjettet for 2026.

– Budsjettenigheten mellom MDG, SV, Rødt, Sp og Ap er veldig gode nyheter for alle som reiser med buss, båt og bane. En milliard i økte statlige overføringer gjør det mulig for fylkeskommunene å unngå videre nedbygging av kollektivtilbudet i 2026, og gir større handlingsrom til å utvikle tilbudet sånn at enda flere kan reise kollektivt fremover, sier Olov Grøtting, daglig leder i Kollektivtrafikkforeningen.

– Det er spennende at budsjettavtalen legger opp til å utrede et nasjonalt månedskort for kollektivtransport i Norge, og at det bevilges 620 millioner kroner til å redusere prisen på periodekort allerede neste år. Et bedre og billigere kollektivtilbud er populære miljøtiltak, og bygger opp om ambisjonen om mer kostnadseffektiv bruk av infrastrukturen vi har, sier Grøtting.

 

Bakgrunn

  • Kostnadene i bussmarkedet har hatt en realvekst med hele 25 % fra 2019-24. Som følge av dette har flere fylker gjort store kutt i tilbudet, og flere står på trappene. TØI (2025) dokumenterer at situasjonen med stor sannsynlighet blir verre fremover.
  • Kollektivtrafikkforeningen meldte i høringen om statsbudsjettet en bekymring for at regjeringens opprinnelige budsjettforslag la opp til en planlagt nedbygging av kollektivtilbudet over hele landet, og anslo et merbehov på om lag 1 mrd. kr i 2026 for å opprettholde dagens kollektivtilbud.
  • I budsjettavtalen mellom MDG, SV, Rødt, Sp og Ap er det bevilget 1 mrd. kr i økte overføringer til fylkeskommunene for å sikre den fylkeskommunale kollektivtransporten. I tillegg er det bevilget 620 mill. til å redusere prisen på månedskort i 2026, samtidig som det skal utredes innføring av et nasjonalt månedskort for kollektivtransport
  • Kollektivtransporten har stor samfunnsnytte: Tall fra Storbritannia viser at 1 pund brukt på buss gir en økonomisk avkastning på 4,5 pund, gjennom større arbeidsmarkedsregioner og mindre kø. I Norge kan nullvekstmålet spare samfunnet for 13,5 mrd. kr hvert år pga. mindre behov for infrastruktur. Kollektivtrafikk er ifølge Miljødirektoratet blant de mest effektive klimatiltakene. I 2024 jobbet ca. 18.000 mennesker i kollektivtrafikken og den er en sentral del av sivil transportberedskap.

 

Fra budsjettavtalen:

Stortinget ber regjeringen utrede, i dialog med fylkeskommunene, muligheten til å innføre et nasjonalt månedskort for kollektivtransport.

  1. Utredningen skal belyse hvordan dette vil påvirke reisemønstre, kan få flere til å velge å reise kollektivt, redusere biltrafikk, samt økonomiske, operative og rettslige konsekvenser. Utredningen skal ta for seg konsekvensene for både byområder og de delene av landet der det er lavere kollektivdekning og færre reisende.
  2. Det skal vurderes minimum tre modeller, hvor en modell skal ta utgangspunkt i dagens utgiftsnivå over statsbudsjettet til kollektivtransporten. En modell skal ta utgangspunkt i at det innføres et reisekort som gir rett til å reise ubegrenset med fylkeskommunal kollektivtrafikk og offentlig kjøpt persontransport med tog i hele landet for 499 kr per måned. En modell må ta utgangspunkt i dagens utgiftsnivå over statsbudsjettet, inkludert økninger for 2026 slik utredningsinstruksen krever. Det er ønskelig at modellene er skalerbare.
  3. I 2026 skal det, i påvente av utredningen, gjøres følgende tiltak for å sikre et best mulig kollektivtilbud, samt reduserte priser for de reisende:
    1. Det bevilges 620 millioner kroner til en midlertidig søknadsordning som fylkeskommunene kan søke på for å redusere prisen på periodebilletter til de reisende.
    2. Det bevilges 1000 millioner kroner til fylkeskommunene for å sikre den fylkeskommunale kollektivtransporten.

Les også:


Økonomi
20. november 2025

Rapporter om økonomi og kostnadsutvikling


Fremtidens kollektivtrafikk
27. oktober 2025

Fremtidens regulering av offentlig tilgjengelig transport