Bakgrunnen er at bedre samordning av offentlig betalt bestillingstransport vil gi økt kostnadseffektivitet og bedre utnyttelse av kapasitet og ressurser. Dette har Agder kollektivtrafikk, Kollektivtrafikkforeningen og flere andre arbeidet med lenge.
På forspørsel fra Samferdselsdepartementet sendte Kollektivtrafikkforeningen og KS i mai en prosjektskisse til Samferdselsdepartementet med kopi til Helse- og omsorgsdepartementet og Kommunaldepartementet.
Samferdselsdepartementet (SD) og Helse- og omsorgsdepartementet (HOD) har etter dette besluttet at det blir opprettet et pilotprosjekt for samordning av offentlig betalt bestillingstransport, inkludert drosjetjenester i enkeltturmarkedet.
Offentlig betalt bestillingstransport omfatter (bl.a.) skoleskyss, pasienttransport, TT-transport, ordinær bestillingstransport og tilbudet av ordinær drosjetransport i enkeltturmarkedet.
Bedre samordning krever samtidig at en rekke forhold, bl.a. knyttet til styring, finansiering, personvernhensyn og ansvarsfordeling mellom forvaltningsnivåene må avklares nærmere. Pilotprosjektet skal bidra til slike avklaringer.
Innen 27. februar 2026 skal det sendes en overordnet prosjektbeskrivelse, tentative rammer og foreløpige vurderinger knyttet til behov for statlig finansiering.
Innen 26. juni 2026 bes direktoratet oversende fullstendig prosjektbeskrivelse og forslag til styrings og rapporteringsmodell.
Leveransen skal utarbeides i dialog med relevante aktører og gi grunnlag for eventuell oppstart av pilotprosjektet.
Dette var en skikkelig gladnyhet, og vi i Kollektivtrafikkforeningen gleder oss til fortsettelsen.
Les prosjektbeskrivelsen fra Kollektivtrafikkforeningen og KS her.