Det var to deltagere fra Sverige, to fra Norge, en fra Finland og en fra Danmark som møttes til spennende samtaler og erfaringsutveksling denne gangen.
En av suksesshistoriene vi lærte om var at Sverige nå har fått halv skatt på arbeidsgiverbetalt kollektivbilletter, mens Finland har fri skatt inn til 3400 Euro pr år. I Finland har bedriftssatsingen virkelig økt, fra 60-70 mill Euro til 120 mill Euro. Her ser vi at skattefritak på arbeidsgiverbetalte billetter fungerer. Dette motiverer for å arbeide mer med dette her i Norge framover.
Andre interessante tema på agendaen:
- Vi lærte også hvordan de jobber i den svenske kontraktskomiteen, innen dette feltet kan det være nyttig med samarbeid mellom Sverige og Norge framover.
- Gjennom Resplus har Sverige en interessant løsning for kombinerte billetter.
- Fra SL fikk vi et innblikk i hvordan de fortsatt ikke har fått tilbake alle reisende etter pandemien, og hvordan de nå jobber for å øke kundegrunnlaget. Også i Stockholmsområdet er det privatbilen de ønsker å ta markedsandeler fra.
- Birgitte Junker fra Candela presenterte «flyvende båter» som bruker svært lite energi mot andre elektriske fartøy. Nova var ferdig med dagens turer og sto til lading når vi var ferdig med dagens møte, men så svært spennende ut.
- Derimot rakk vi en tur med den autonome Estelle som trafikkerer fortløpende over til Kungsholmen. Veldig hyggelig at den både er norskbygd og har norske eiere, og det var flott å reise autonomt over bukten.
- I Sverige legges alle kjøretøy inn i en digital løsning som også brukes av noen norske kollektivselskap. De har i Sverige da en svært god oversikt over hvor mange nullutslippskjøretøy de har, og hvor mye utslipp bransjen har fra busser.
- Vi hørte også om spennende undersøkelser om unges kollektivvaner.
- Fra Danmark hørte vi om regionreform og deres vurderinger rundt regionale jernbanestrekninger.
Dette var bare noen av tingene som ble presentert, og som kom opp til diskusjon på to spennende og fullspekkede dager fulle av læring og erfaringsoverføring.
Vi gleder oss allerede til høstens digitale møte som i år vil ha tema beredskap.
Tusen takk til nordiske kolleger for gode diskusjoner, og til Svensk kollektivtrafik for godt vertskap.

Estelle, autonom ferje, går hvert 20 min over til Kungsholmen i Stockholm

Autonome ferjen Estelle kommer inn til kai

Nova - elektrisk "flyvende båt" med plass til 30 passasjerer

Nova inspiseres av de nordiske kollegene