Vi har forespurt medlemmene om status hos dem. Ingen av de som har svart har vektere in-house, av de årsaker som er beskrevet i brev tidligere. I tillegg har vi fått følgende innspill:
- Ca 40 % av de som ikke viser gyldig billett velger å gå fra kontroll, og vi har sett en økning etter en artikkel i VG før sommeren[1]. Noen kunder har denne artikkelen på telefonen og viser til kontrollørene ved kontroll.
- Vi ser en økning i kunder som blander seg inn ved utstedelse av gebyr. De informerer om at vedkommende bare kan gå fra gebyret.
- I ulike Facebook grupper og på Tiktok er det mye informasjon at man bare kan gå fra gebyret.
- Kundene skjønner ikke at Sporveien har tilbakeholdsrett, noe som skaper unødvendige konflikter der.
- Vi har i liten grad vært med på kontroll da vi uansett ikke ønsker at vektere skal fysisk holde tilbake, men det er forskjell på å ha muligheten og praktisering rundt det mot slik som det er nå når kundene bevisst prøver å provosere rundt dette opp mot vekterne.
- Vi har fått tydelig tilbakemelding fra vekterne at det er flere som provoserer og prøver å provosere frem hendelser fordi de vet at vektere ikke har lov til å holde igjen.
- Det spres og omtales i Facebook grupper som har mange tusen medlemmer. Det er ikke det at vi ønsker å fysisk holde igjen kunder, men det er et stort gap fra reglene slik de er i dag med mange som er bevisst dette, og det å ha muligheten til å holde igjen.
- En lovendring vil bedre arbeidshverdagen til vekterne betraktelig.
- I tillegg så er man mer avhengig av å bruke Politi til ID- sjekk, og Politiet har i mindre grad enn før mulighet til å bistå med dette.
- Det var så å si ingen problemer med dette i perioden vi hadde tilbakehold (2003-2020). Det var da ikke nødvendig å utøve tilbakehold, fordi de som ikke har gyldig billett visste at man kunne.
- Billettkontroll blir et dårligvirkemiddel for å sikre inntektene så lenge denne lovendringen uteblir. Kollektivtrafikken over hele Norge taper store summer hvert år på dette.
Det er en kraftig økning i kostnader for å sikre billettinntekter. Skyss i Vestland oppgir at de bruker nær tre ganger så mye ressurser på dette arbeidet i 2024 som de gjorde i 2021.
Konklusjonen er at har etablert seg ukultur blant enkelte kundegrupper, der de ser på det å snike på kollektivtrafikken som helt greit. Det er derfor helt nødvendig at kollektivselskapene får tilbake muligheten til å holde tilbake som et viktig verktøy for å sikre inntjening og inntekter til bransjen.
[1] Kan du bare gå fra boten på kollektivtransport? (vg.no)