I dag la regjeringen frem sitt forslag til statsbudsjett for 2026. I budsjettforslaget sier regjeringen ingenting om den økonomiske krisen i kollektivtrafikken. Forslaget legger opp til å øke handlingsrommet til fylkeskommunene med 195 mill. kr sammenliknet med 2025, som i realiteten innebærer svært lite midler til kollektivtrafikken i det enkelte fylke. Samtidig foreslår regjeringen å redusere bevilgningene til byområdene med 600 mill. kr.
– Vi er bekymret for at regjeringens budsjettforslag legger opp til en planlagt nedbygging av kollektivtilbudet mange steder rundt omkring i Norge, sier Olov Grøtting, daglig leder i Kollektivtrafikkforeningen.
Punkter om kollektivtrafikk i regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026:
- Regjeringen skriver ikke noe som helst om den krevende økonomiske krisen som kollektivtrafikken står i, verken i Kommunaldepartementets eller Samferdselsdepartementets budsjettforslag. Dette til tross for at KS og Kollektivtrafikkforeningen har i lang tid varslet om at den kraftige prisveksten i kollektivtrafikken allerede har ført til store kutt i tilbudet flere steder, og at økte bevilgninger er nødvendig for å unngå en planlagt nedbygging av kollektivtilbudet.
- Regjeringen foreslår å øke fylkeskommunenes frie inntekter utover rene demografikostnader, med 195 mill. kr i 2026, sammenliknet med 2025. Dette er svært langt unna merbehovet som KS bare for 2025 anslo til minst 1 mrd. kr.
- Regjeringen foreslår å redusere bevilgningen til de store byområdene med 600 mill. kr sammenliknet med 2025. Forslaget er 900 mill. lavere enn rammene som ble foreslått i NTP 2025-36, hvor rammene for øvrig var redusert sammenliknet med forrige NTP.
- Regjeringen foreslår å bevilge 214,3 mill. kr til arbeid med reiseplanlegger og elektronisk billettering i Entur, som er en økning på 24,2 % fra saldert budsjett 2025.
- Regjeringen øker rabatten på togreiser til 50 % for studenter og lærlinger, og til 75 % for barn.
- Rammene for drift og vedlikehold på jernbanen øker med 1 mrd. kr fra 2025, en økning på 7 %.
- Regjeringen rapporterer om at det i 2024 ble bygget 0 km kollektivfelt på norske riksveier.
- Regjeringen foreslår å avvikle ordningen med gratis ferge, og erstatte denne med halverte takster sammenliknet med 2021-nivå med indeksregulering. I følge regjeringen fører dette en reduksjon i rammetilskuddet knyttet til fylkesveiferjedriften på 255 mill. kr.
Har du innspill til punktene? Send til daniel.rees@kollektivtrafikk.no.