De to veilederne er:
Veilederne er resultat av to felles utvalgsarbeid mellom Kollektivtrafikkforeningen og NHO Transport. Utvalgene har jobbet kunnskapsbasert og innrettet arbeidet slik at konkurranselovens bestemmelser er etterlevd. Utvalgene har bestått av ti personer i begge utvalg, med lik representasjon fra begge parter.
Bakgrunn:
Offentlige busstjenester i Norge utføres som hovedregel av en operatør/et busselskap som har kontrakt med en fylkeskommune eller et administrasjonsselskap. Operatørene leverer busstjenester mot et vederlag. Kontraktene har ofte varighet på rundt 10 år, og i den perioden kan kostnadene ved bussdrift endre seg mye.
Bakgrunnen for arbeidet med veilederne er den alvorlige økonomiske situasjonen som kollektivbransjen er inne i, der kostnadene i bussmarkedet har hatt en realvekst på hele 25%, og operatørene opplever at kostnadsutviklingen ikke står i sammenheng med vederlagene i kontraktene. I nye busskontrakter øker prisene med 20-50 %. Som følge av dette har tilbudet blitt kuttet flere steder. TØI (2025) dokumenterer at situasjonen med stor sannsynlighet blir verre framover.
Veilederne skal være et hjelpemiddel for oppdragsgivere som lyser ut kontrakter, og for busselskapene (operatører) som er leverandører.
Ved å redusere risiko som operatøren ikke kan påvirke, kan oppdragsgiver få redusert risikopåslag i kontraktene og legge til rette for virksom konkurranse.
Med dette samarbeidet ønsker partene å legge grunnlaget for en robust og bærekraftig kollektivbransje med mer balanserte kontrakter og mer virksom konkurranse, som møter flere av kollektivbransjens utfordringer framover.