Kollektivtrafikk i forslag til statsbudsjett

15. oktober la Ap-regjeringen frem sitt forslag til statsbudsjett. Her samler vi det du bør vite om kollektivtrafikken.

Kollektivtrafikk i forslag til statsbudsjett

15. oktober la regjeringen frem sitt forslag til statsbudsjett for 2026. I budsjettforslaget sier regjeringen ingenting om den økonomiske krisen i kollektivtrafikken. Forslaget legger opp til å øke handlingsrommet til fylkeskommunene med 195 mill. kr sammenliknet med 2025, som i realiteten innebærer svært lite midler til kollektivtrafikken i det enkelte fylke. Samtidig foreslår regjeringen å redusere bevilgningene til byområdene med 600 mill. kr.

– Vi er bekymret for at regjeringens budsjettforslag legger opp til en planlagt nedbygging av kollektivtilbudet mange steder rundt omkring i Norge, sier Olov Grøtting, daglig leder i Kollektivtrafikkforeningen.

Punkter om kollektivtrafikk i regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026:

Under følger punkter fra de øvrige partienes alternative statsbudsjett. Beløp her er relativt til regjeringens forslag. Partiene er oppført i alfabetisk rekkefølge.

Frp:

  • Vedlikehold, fornyelse og investeringer på jernbane: 720 millioner.
  • Program for bytransport: 1 milliard. (Ikke spesifisert andel til kollektivtransport)

Høyre:

  • Fylkeskommunene: 970 millioner endres fra øremerkede til frie midler.
  • 14 millioner redusert tilskudd til billettapp-utvikling i fylkene.
  • 6 millioner mindre til Entur og 10 millioner mindre til Jernbanedirektoratet.

Krf:

  • Fylkeskommunenes frie inntekter: 500 millioner ekstra fordelt på kollektiv og rassikring.
  • Klimasats: 300 millioner ekstra.

MDG:

  • Innføre et nasjonalt reisekort som skal koste 499 kr i måneden. Kostnad for staten: 6 milliarder.
  • Utbedring og fornyelse av jernbanen: 1,87 milliarder.
  • Styrking av kollektivselskapene: 2 milliarder.
  • Styrking av byvekstavtalene og bygdevekstavlene for å forbedre miljøvennlig transport i både by og bygd: henholdsvis 200 millioner og 100 millioner.
  • Utvide TT-ordningen: 100 millioner.
  • Klimasats: 300 millioner ekstra.
  • Igangsette pilotprosjekt for samordning av offentlig betalt bestillingstransport (verbalforslag).
  • Nedsette ekspertutvalg for ny transportlovgivning (verbalforslag).

Rødt:

  • Fylkeskommunenes frie inntekter: 1 milliard ekstra.
  • Økte midler til kollektivtrafikken for å opprettholde tilbudet og sikre flere avganger: 1,85 milliarder.
  • 500 millioner ekstra til vedlikehold og fornying av jernbanen.
  • Klimasats: 350 millioner ekstra.
  • Gratis togreiser for de mellom 6 og 17 år: 170 millioner.
  • Gratis båtruter til øyer og veiløse samfunn: 158 millioner.
  • Gratis ferger: 255 millioner.

Sp:

  • Fylkeskommunenes frie inntekter: 1,5 milliarder. Herunder 1 milliard begrunnet med fylkesvei og rassikring.
  • Gjenopprette KID-ordningen (tilskuddsordning for kollektivtrafikk i distriktene): 40 millioner
  • Redusere hurtigbåtpriser med 50 %: 266 millioner.
  • Færre nye prosjekt i byvekstavtalene: redusere med 150 millioner.
  • Redusere priser på Trønderbanen: 30 millioner.

SV:

  • Fylkeskommunenes frie inntekter: 500 millioner ekstra.
  • Øke statens bidrag til store kollektivprosjekt til 75 %: 200 millioner
  • Øke belønningsmidlene: 300 millioner
  • Øke støtten til fylkeskommunal kollektivtransport, samt kompensasjon for nullutslippsløsning: 500 millioner.
  • Vedlikehold og investering i jernbane: 1 milliard.
  • Klimasats: øke med 225 millioner.
  • Hurtigbåtprogrammet: 200 millioner
  • Trappe opp TT-ordning 55 mill.

V:

  • Styrke fylkeskommunal kollektivtransport: 1 milliard.
  • Redusere prisen på månedskort med 200 kr: 1,75 milliarder.
  • Styrke byvekstavtalene med 100 millioner.
  • Klimasats: øke med 192 millioner.
  • Øke statens bidrag til store kollektivprosjekt til 75 %: 200 millioner
  • Vedlikehold og fornying av jernbanen: 1,05 milliarder
  • Planlegging av ny jernbane: 200 millioner.
  • Kompensasjon nullutslipp hurtigbåt: 50 millioner.

Denne saken ble opprinnelig publisert 15. oktober i forbindelse med at regjeringen la fram sitt forslag til statsbudsjett. Saken har så blitt oppdatert 28. november med de alternative budsjettforslagene.

 

 

Les også: