15. oktober la regjeringen frem sitt forslag til statsbudsjett for 2026. I budsjettforslaget sier regjeringen ingenting om den økonomiske krisen i kollektivtrafikken. Forslaget legger opp til å øke handlingsrommet til fylkeskommunene med 195 mill. kr sammenliknet med 2025, som i realiteten innebærer svært lite midler til kollektivtrafikken i det enkelte fylke. Samtidig foreslår regjeringen å redusere bevilgningene til byområdene med 600 mill. kr.
– Vi er bekymret for at regjeringens budsjettforslag legger opp til en planlagt nedbygging av kollektivtilbudet mange steder rundt omkring i Norge, sier Olov Grøtting, daglig leder i Kollektivtrafikkforeningen.
Punkter om kollektivtrafikk i regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026:
- Regjeringen skriver ikke noe som helst om den krevende økonomiske krisen som kollektivtrafikken står i, verken i Kommunaldepartementets eller Samferdselsdepartementets budsjettforslag. Dette til tross for at KS og Kollektivtrafikkforeningen i lang tid har varslet om at den kraftige prisveksten i kollektivtrafikken allerede har ført til store kutt i tilbudet flere steder, og at økte bevilgninger er nødvendig for å unngå en planlagt nedbygging av kollektivtilbudet.
- Regjeringen foreslår å øke fylkeskommunenes frie inntekter utover rene demografikostnader, med 195 mill. kr i 2026, sammenliknet med 2025. Dette er svært langt unna merbehovet som KS bare for 2025 anslo til minst 1 mrd. kr.
- Regjeringen foreslår å redusere bevilgningen til de store byområdene med 600 mill. kr sammenliknet med 2025. Forslaget er 900 mill. lavere enn rammene som ble foreslått i NTP 2025-36, hvor rammene for øvrig var redusert sammenliknet med forrige NTP.
- Regjeringen foreslår å bevilge 214,3 mill. kr til arbeid med reiseplanlegger og elektronisk billettering i Entur, som er en økning på 24,2 % fra saldert budsjett 2025.
- Regjeringen øker rabatten på togreiser til 50 % for studenter og lærlinger, og til 75 % for barn.
- Rammene for drift og vedlikehold på jernbanen øker med 1 mrd. kr fra 2025, en økning på 7 %.
- Regjeringen rapporterer om at det i 2024 ble bygget 0 km kollektivfelt på norske riksveier.
- Regjeringen foreslår å avvikle ordningen med gratis ferge, og erstatte denne med halverte takster sammenliknet med 2021-nivå med indeksregulering. I følge regjeringen fører dette en reduksjon i rammetilskuddet knyttet til fylkesveiferjedriften på 255 mill. kr.
- Regjeringen skriver at Norge er lenger unna å nå klimamålet nå, enn tidligere antatt. Det anslåtte utslippsgapet har økt fra 5,4 millioner tonn i fjorårets statsbudsjett, til 13,3 millioner tonn nå. Dette er en økning på 7,9 millioner tonn.
Under følger punkter fra de øvrige partienes alternative statsbudsjett. Beløp her er relativt til regjeringens forslag. Partiene er oppført i alfabetisk rekkefølge.
Frp:
- Vedlikehold, fornyelse og investeringer på jernbane: 720 millioner.
- Program for bytransport: 1 milliard. (Ikke spesifisert andel til kollektivtransport)
Høyre:
- Fylkeskommunene: 970 millioner endres fra øremerkede til frie midler.
- 14 millioner redusert tilskudd til billettapp-utvikling i fylkene.
- 6 millioner mindre til Entur og 10 millioner mindre til Jernbanedirektoratet.
Krf:
- Fylkeskommunenes frie inntekter: 500 millioner ekstra fordelt på kollektiv og rassikring.
- Klimasats: 300 millioner ekstra.
MDG:
- Innføre et nasjonalt reisekort som skal koste 499 kr i måneden. Kostnad for staten: 6 milliarder.
- Utbedring og fornyelse av jernbanen: 1,87 milliarder.
- Styrking av kollektivselskapene: 2 milliarder.
- Styrking av byvekstavtalene og bygdevekstavlene for å forbedre miljøvennlig transport i både by og bygd: henholdsvis 200 millioner og 100 millioner.
- Utvide TT-ordningen: 100 millioner.
- Klimasats: 300 millioner ekstra.
- Igangsette pilotprosjekt for samordning av offentlig betalt bestillingstransport (verbalforslag).
- Nedsette ekspertutvalg for ny transportlovgivning (verbalforslag).
Rødt:
- Fylkeskommunenes frie inntekter: 1 milliard ekstra.
- Økte midler til kollektivtrafikken for å opprettholde tilbudet og sikre flere avganger: 1,85 milliarder.
- 500 millioner ekstra til vedlikehold og fornying av jernbanen.
- Klimasats: 350 millioner ekstra.
- Gratis togreiser for de mellom 6 og 17 år: 170 millioner.
- Gratis båtruter til øyer og veiløse samfunn: 158 millioner.
- Gratis ferger: 255 millioner.
Sp:
- Fylkeskommunenes frie inntekter: 1,5 milliarder. Herunder 1 milliard begrunnet med fylkesvei og rassikring.
- Gjenopprette KID-ordningen (tilskuddsordning for kollektivtrafikk i distriktene): 40 millioner
- Redusere hurtigbåtpriser med 50 %: 266 millioner.
- Færre nye prosjekt i byvekstavtalene: redusere med 150 millioner.
- Redusere priser på Trønderbanen: 30 millioner.
SV:
- Fylkeskommunenes frie inntekter: 500 millioner ekstra.
- Øke statens bidrag til store kollektivprosjekt til 75 %: 200 millioner
- Øke belønningsmidlene: 300 millioner
- Øke støtten til fylkeskommunal kollektivtransport, samt kompensasjon for nullutslippsløsning: 500 millioner.
- Vedlikehold og investering i jernbane: 1 milliard.
- Klimasats: øke med 225 millioner.
- Hurtigbåtprogrammet: 200 millioner
- Trappe opp TT-ordning 55 mill.
V:
- Styrke fylkeskommunal kollektivtransport: 1 milliard.
- Redusere prisen på månedskort med 200 kr: 1,75 milliarder.
- Styrke byvekstavtalene med 100 millioner.
- Klimasats: øke med 192 millioner.
- Øke statens bidrag til store kollektivprosjekt til 75 %: 200 millioner
- Vedlikehold og fornying av jernbanen: 1,05 milliarder
- Planlegging av ny jernbane: 200 millioner.
- Kompensasjon nullutslipp hurtigbåt: 50 millioner.
Denne saken ble opprinnelig publisert 15. oktober i forbindelse med at regjeringen la fram sitt forslag til statsbudsjett. Saken har så blitt oppdatert 28. november med de alternative budsjettforslagene.
