Ny rapport anbefaler skattefradrag for grønne jobbreiser

I dag favoriseres arbeidsreiser med bil gjennom blant annet gratis parkering på arbeidsplasser, elbilfordeler og dagens reisefradrag. En ny rapport peker på store samfunnsgevinster til lav kostnad ved å innføre skattefradrag for kollektivreiser og andre insentiver for grønne jobbreiser.

Ny rapport anbefaler skattefradrag for grønne jobbreiser

Dagens skattesystem behandler ulike goder for arbeidsreiser ulikt. Hvis en arbeidsgiver betaler et månedskort for kollektivtransport til en ansatt, regnes det som skattepliktig lønnsfordel. Både arbeidstaker og arbeidsgiver må betale skatt/avgift av fordelen. Samtidig er ofte gratis parkering eller lading som arbeidsgiver tilbyr, unntatt fordelsbeskatning eller ikke rapportert inn.

En ny rapport utarbeidet av Beta Mobility på oppdrag fra Kollektivtrafikkforeningen peker på at om arbeidsgivere gis mulighet til å tilby bærekraftig reise som et skattefritt gode, kan det gi betydelig effekt på reisevanene, til en lav kost og med høy effekt.

Internasjonale eksempler fra Nederland, Tyskland, Finland, USA og flere viser at slike ordninger lar seg implementere med høy oppslutning og lav kostnad.

– Enkle, målrettede endringer i skattereglene fra myndighetenes side åpner for at partene i arbeidslivet og kollektivselskapene kan utvikle gode, standardiserte modeller for implementering sammen. Et skatte- og fradragssystem som i stor grad favoriserer bil bør justeres til en modell som stimulerer til ønsket adferd og med en fleksibilitet som kan tilpasses ulike behov. Skattefritak eller lønnstrekk før skatt for kollektivreiser, er et godt første skritt på veien, sier Johan Høgåsen-Hallesby i Beta Mobility.

Rapporten anbefaler tre tiltak for flere grønne arbeidsreiser:

  • Skattefritak eller lønnstrekk før skatt for kollektivreiser. Gjør det mulig for arbeidsgivere å subsidiere kollektivtransport uten at det beskattes som lønn. Alternativt: Gi ansatte mulighet til å trekke beløpet fra lønn før skatt.
  • Oppdatert reisefradrag som belønner grønne valg. Nåværende fradragsordning favoriserer i praksis bilreiser. En justert fradragsmodell bør vekte kollektiv og aktiv transport høyere.
  • Fleksibelt mobilitetsbudsjett for ansatte. Legg til rette for at arbeidsgivere kan tilby fleksible transportgoder tilpasset ulike behov som et alternativ til firmabil, lading og parkering.

 

Aktiv bedriftssatsing

Mange av Kollektivtrafikkforeningens medlemmer jobber aktivt opp mot bedrifter, men opplever begrensninger på å skalere bedriftstjenester som følge av et urettferdig skattesystem.

– Til tross for nasjonale mål om at flere skal reise kollektivt, og redusert utslipp og biltrafikk i byområdene, er de økonomiske insentiver skrudd sammen for å favorisere bruk av privatbilen til jobb.  Derfor er bedre skatte- og insentivordninger for kollektivreiser er et viktig bidrag til å få flere til å reise kollektivt til jobb, sier Olov Grøtting i Kollektivtrafikkforeningen.

Erfaringer i andre land

  • I Finland har man lenge hatt et skattefritak for offentlig transport: per 2021 var verdien begrenset oppad til €300/år, men i 2022 besluttet finske myndigheter å utvide skattefritaket kraftig til €3 400 per år. Dette tilsvarer rundt 40 000 kr årlig som arbeidsgiver nå kan gi skattefritt for kollektivreiser. I Finland anslår man at over 100 000 ansatte allerede fikk dekket noe kollektivt av arbeidsgiver, og at “titusener” flere vil benytte ordningen etter utvidelsen.
  • I Tyskland ble skattefri “Jobticket” gjeninnført i 2019, slik at arbeidsgiveres tilskudd til kollektivkort mellom hjem og jobb er skattefrie når de gis i tillegg til
    vanlig lønn. Fordelen gjelder også om billettene brukes privat utenom jobb. Om lag ett år etter at ordningen kom tilbake meldte flere delstater om økt  interesse blant arbeidsgivere for å tilby “Jobticket” som personalgode.

 

Les også: