Kraftig kostnadsvekst i kollektivtrafikken

Fakta om gjennomførte og planlagte kutt i kollektivtilbudet.

Kraftig kostnadsvekst i kollektivtrafikken

Tall fra Status for kollektivtrafikken viser at flere fylker har redusert ruteproduksjonen betydelig i perioden 2019 til 2023. Samtidig har andre fylker, i stor grad de som har byvekstavtale med staten, økt ruteproduksjonen. Tall for 2024 vil foreligge før sommeren 2025.

Informasjon innhentet fra Kollektivtrafikkforeningens medlemmer, viser at flere har gjennomført kutt i rutetilbudet også i 2024 og 2025. Medlemmer som har gjennomført nye anbudskonkurranser, opplever en kraftig kostnadsvekst, i størrelsesorden opp mot 60 prosent, som uten økt statlig tilskudd vil innebære betydelige kutt i ruteproduksjonen.

Oversikt over gjennomførte og planlagte rutekutt 2024 og fremover

2024 2025 2026 og videre Billettprisvekst utover generell prisstigning
Agder Nei Nei For tidlig å si. Nei
Buskerud Rutekutt på 45 mill. kr fra 2. halvår 2024. (Noe kjøring ble gjeninnført, ca. 5 mill. kr på årsbasis). Nei For tidlig å si. Nei
Finnmark Har kuttet ca. 310.000 rutekilometer i 2024/2025. Økt med 10 % i 2025.
Innlandet Nei Nei For tidlig å si. Økt med 6,5 % i 2025.
Møre og Romsdal Nei Nei Forventer kraftig økte kostnader i ny busskontrakt. Lyst ut med 15 % rutekutt. 20 % økning på periodebilletter i 2024.
Nordland Nei Nei Fylkestinget vedtok 10.12.2024 å utrede kutt fra 2026. Høyere enn prisvekst for buss og ferge i 2025.
Oslo og Akershus Nei Nei For tidlig å si. 45 mill. kr utover prisvekst i 2025.
Rogaland Kutt på ca. 15 mill. kr. 34 % økte kostnader for samme produksjon i ny busskontrakt. Vil ha konsekvenser for rutetilbudet. Fylkestinget skal behandle sak i juni 2025. 2 % utover prisvekst i 2024.
Telemark Kuttet 0,7 % av ruteproduksjonen. Ikke avklart. Kraftig kostnadsøkning på ca. 60 % i ny kontrakt for Telemark utenom Grenland. Foreløpig uavklart hva konsekvensene blir for rutetilbudet. Økt med 8 % i 2025.
Troms Nei Nei For tidlig å si.
Trøndelag Nei Kutt på 20 mill. kr utenfor byvekstområdet Nei Nei
Vestfold Kutt på 17 mill. kr i 2025. 26 % kostnadsøkning for samme rutetilbud i nytt anbud. Vil få konsekvenser for tilbudet. 3 % utover prisvekst i 2025.
Vestland Nei Kutt på 1,5 mill. kr i 2025. For tidlig å si. Enkeltbilletter økt med 10 % i februar 2024 og ytterligere 7 % i august 2024.
Østfold Kutt på 54 mill. kr i 2025. Store kutt særlig i Halden, Moss og Indre Østfold. Nei Nei

Les også: