Tall fra Status for kollektivtrafikken viser at flere fylker har redusert ruteproduksjonen betydelig i perioden 2019 til 2023. Samtidig har andre fylker, i stor grad de som har byvekstavtale med staten, økt ruteproduksjonen. Tall for 2024 vil foreligge før sommeren 2025.
Informasjon innhentet fra Kollektivtrafikkforeningens medlemmer, viser at flere har gjennomført kutt i rutetilbudet også i 2024 og 2025. Medlemmer som har gjennomført nye anbudskonkurranser, opplever en kraftig kostnadsvekst, i størrelsesorden opp mot 60 prosent, som uten økt statlig tilskudd vil innebære betydelige kutt i ruteproduksjonen.
Oversikt over gjennomførte og planlagte rutekutt 2024 og fremover
2024 | 2025 | 2026 og videre | Billettprisvekst utover generell prisstigning | |
Agder | Nei | Nei | For tidlig å si. | Nei |
Buskerud | Rutekutt på 45 mill. kr fra 2. halvår 2024. (Noe kjøring ble gjeninnført, ca. 5 mill. kr på årsbasis). | Nei | For tidlig å si. | Nei |
Finnmark | Har kuttet ca. 310.000 rutekilometer i 2024/2025. | Økt med 10 % i 2025. | ||
Innlandet | Nei | Nei | For tidlig å si. | Økt med 6,5 % i 2025. |
Møre og Romsdal | Nei | Nei | Forventer kraftig økte kostnader i ny busskontrakt. Lyst ut med 15 % rutekutt. | 20 % økning på periodebilletter i 2024. |
Nordland | Nei | Nei | Fylkestinget vedtok 10.12.2024 å utrede kutt fra 2026. | Høyere enn prisvekst for buss og ferge i 2025. |
Oslo og Akershus | Nei | Nei | For tidlig å si. | 45 mill. kr utover prisvekst i 2025. |
Rogaland | Kutt på ca. 15 mill. kr. | 34 % økte kostnader for samme produksjon i ny busskontrakt. Vil ha konsekvenser for rutetilbudet. Fylkestinget skal behandle sak i juni 2025. | 2 % utover prisvekst i 2024. | |
Telemark | Kuttet 0,7 % av ruteproduksjonen. | Ikke avklart. | Kraftig kostnadsøkning på ca. 60 % i ny kontrakt for Telemark utenom Grenland. Foreløpig uavklart hva konsekvensene blir for rutetilbudet. | Økt med 8 % i 2025. |
Troms | Nei | Nei | For tidlig å si. | |
Trøndelag | Nei | Kutt på 20 mill. kr utenfor byvekstområdet | Nei | Nei |
Vestfold | Kutt på 17 mill. kr i 2025. | 26 % kostnadsøkning for samme rutetilbud i nytt anbud. Vil få konsekvenser for tilbudet. | 3 % utover prisvekst i 2025. | |
Vestland | Nei | Kutt på 1,5 mill. kr i 2025. | For tidlig å si. | Enkeltbilletter økt med 10 % i februar 2024 og ytterligere 7 % i august 2024. |
Østfold | Kutt på 54 mill. kr i 2025. Store kutt særlig i Halden, Moss og Indre Østfold. | Nei | Nei |