Skal kollektivtrafikken bli et effektivt verktøy for at klimamålene kan nås, er det helt nødvendig å sette søkelyset på bedriftsmarkedet. Årsaken er at det ofte er jobbreisen som er den viktigste årsaken til kø, kork og kaos, da arbeidstagere oftest må reise på samme tid – i rushtiden hver morgen og hver ettermiddag. At flere reiser kollektivt er svaret på denne utfordringen, det gir bedre plass på veien og bedre utnyttelse av den infrastrukturen som er ledig mye av dagen, men ikke akkurat i rushtiden.
Med det som vi hørte og lærte i denne sesjonen, er det ingen tvil om at det også er mange bedrifter i Norge som vil ha stor nytte av å jobbe for å få sine ansatte til å reise kollektivt til, i og fra arbeid. Og for samfunnet er det helt avgjørende at store virksomheter etablerer seg inn mot kollektivknutepunkt.
Flinkest i klassen – men det er mer å ta tak i
Både i Stavanger, Trondheim og Grenland arbeider kollektivaktørene tett mot mange bedrifter. Dette presenterte Lena Moteka fra Kolumbus/Stavanger, Kristin Giske Lauritsen fra Trondheim og Rikke Philippi fra Grenland for oss. Dette har de lyst til å arbeide enda mer med, og de vil ha fokus på tiltak og aktiviteter rettet mot helse og klima.
«Skal vi frelse alle til å begynne å gå?», funderte Rikke fra Grenland. «Men hvis alle lar bilen stå en dag i uka, går rushtrafikken ned med 20%. Det betyr jo at de fleste byer i Norge i realiteten ikke får rushtrafikk», konkluderte hun.
Kan antall parkeringsplasser reduseres?
Er det mulig å redusere både bilparker og parkeringsplasser hos bedrifter og kommuner? Ja det mente både Kari Steinsland fra Skyss, Helge Vangen fra Hayk og Martin Vik fra Otto er mulig. Og de ga oss et flott innblikk i hvordan bilen faktisk kan være med å redusere behovet for bil til/fra jobb og i jobb, samt hvilke effekter dette kan ha for bedrifter og kommuner.
Helge fra Hayk fortalte at de har analysert hvordan bilene ble brukt, og hvordan det kunne brukes til å redusere bilflåten. «Mange biler blir lite brukt, men det er bedre at færre biler blir mer brukt. Hvordan går vi fram for å få til det?», spurte han. Et av svarene han ga oss, er at innsikten må være godt tilgjengelig for alle. Og det haster at vi tar tak i dette.
«Vi ser at bilene hos bedriftene står etter arbeidstid. Hva med om de ansatte kan leie bilen for en rimelig penge, og fylle opp bilen for å kjøre til og fra jobb?», spurte Kari fra Skyss.
Statlig lokalisering
Spørsmålet om hvordan staten kan bidra til grønnere mobilitet gjennom lokalisering av egne virksomheter ble stilt Aud Tennøy fra Transportøkonomisk Institutt og Ketil Helgevold fra Stavanger Universitetssykehus.
Hvorfor skattefritak på parkering – men ikke om du får kollektivbillett av arbeidsgiver?
Vi fikk et innblikk i lovverket og eksempler rundt mobilitet og bedriftsløsninger av Torill Hasle Aamelfot fra Kluge. Spørsmålet er hva rettferdigheten er i at arbeidsgiverbetalt kollektivbillett utløser en fordelsbeskatning mens en gratis p-plass ikke gjør det? Og hvorfor har ikke dette vært rettet opp i for lenge siden? Er det slik i andre land også? Hvorfor skal man beskattes for å reise bærekraftig, men ikke når du kjører privatbil alene til og fra jobb? Burde ikke arbeidsgivere motivere ansatte til bærekraftige jobbreiser? Dette har vær et tema i mange år, men ingen har klart å rydde opp i dette enda. Torill ga oss en overblikk for hvorfor det er blitt slik, og vi håper at det hjelper oss til å forstå hva som skal til for at denne praksisen kan endres.
Kan politikerne fikse det som mangler?
Avslutningsvis utfordret Espen Strand Henriksen vårt politikerpanel Terje Sørvik fra AP, medlem i Stortingets Kommunal og forvaltningskomité og Alfred Bjørlo fra V, medlem i Stortingets Næringskomité om de tror det kan bli en endring i fordelsbeskatningen for arbeidsgiverbetalte kollektivbilletter?
«Systemet jobber mot oss, mot grønne reiser som Torill her påpekte«, sa møteleder Espen Strand Henriksen til de to politikerne i panelet. «Hvorfor er det mva på elsykler, men ikke på elbiler?» spurte han uten at han fikk de gode svarene på det.
Konklusjonen på sesjonen må være at, det å motivere både ansatte og bedrifter til å bidra til klimamålene, bedre folkehelse og andre viktige samfunnsmål på en så ubyråkratisk måte, bør vi alle jobbe mot.
Møteleder Espen Strand Henriksen, Kolumbus
Aud Tennøy fra TØI om hvordan staten kan bidra til grønnere mobilitet
Ketil Helgevold fra Stavanger Universitetssykehus
Torill Hasle Aamelfot fra Kluge går gjennom juridisk regelverk på Kollektivkonferansen 2024
Politikerpanelet med Alfred Bjørlo, Venstre og Terje Sørvik, AP i prat med møteleder Espen Strand Henriksen
Kari Steinsland fra Skyss, en av innlederne på Kollektivkonferansen 2024