Forslagsstilleren beskriver Sjur som en sentral person i arbeidet med å bedre kundeopplevelser om bord for alle reisende.
Sjur, som har lang erfaring fra bransjen, beskrives som en av de aller første som virkelig forsto viktigheten av at alle skal kunne reise kollektivt, også om man har funksjonsnedsettelser. I motsetning til andre, har Sjur helt fra starten klart å se at ved å fokusere på funksjonshemmede, vil kundeopplevelsen for alle bli bedre.
I dette arbeidet gjennomførte Sjur, hans team og over 100 ledere og nøkkelpersoner fra buss-, trikk-, t-bane-, båt- og drosjeselskap felles reiser med kunder med nedsatt funksjonsevne og satt selv flere ganger i rullestol for å lære og observere hva som kan forbedres i dagens kundeopplevelse.
Sjur har vært en pådriver for arbeid med sjåføropplæring som skal gjøre sjåførene tryggere i møte med kunder i ulike livsfaser og med ulike fysiske og kognitive evner. Sjur er entusiastisk og inspirerer sine kollegaer og ansatte i målet om at alle skal kunne reise kollektivt. Han sikrer at hele teamet hans forstår viktigheten av å lykkes med forbedring av tilbudet for personer med nedsatt funksjonsevne, og på denne måten for alle andre kunder.
Forslagsstilleren avslutter med at Sjur har inspirert andre til å se at arbeid med kundegrupper som opplever utenforskap vil resultere i et bedre tilbud og kundeopplevelse for alle. På bakgrunn av dette er Sjur derfor nominert til prisen for Årets Ildsjel 2022.
Sjur Brenden vil være en verdig vinner av Årets Ildsjel 2022.