Kunstig intelligens har med storm inntatt samfunnet den siste tiden, så også kollektivsektoren. Ruter og datterselskap TET digital er blant dem som ser mulighetene dette kan gi, og har over lengre tid jobbet med å forbedre og effektivisere tjenestene gjennom den innsikten AI kan gi oss.
TET-Whisper er en av satsningene. Det er en maskinlæringsmodell som AI-laben hos TET har utviklet for å transkribere kundehenvendelser over telefon, og bygger videre på – og i tett dialog med – en tjeneste Nasjonalbiblioteket har utviklet. Samtalene blir så oppsummert av RuterGPT, før informasjonen ender opp i et av Ruter og TETs andre AI-produkter som gjør semantisk analyse av kundehenvendelser. Dette er koblet til et tilhørende dashboard i PowerBI som Ruter bruker for å få innsikt i hva kundene ringer inn om.
I tillegg til økt innsikt, er det også et mål at kundebehandlerne gjennom å bruke RuterGPT raskt og enkelt kan gi kundene gode svar når de tar kontakt.
Det er også viktig å bemerke at gjennom egenutviklede AI-tjenester får man, foruten en tjeneste spesialdesigna for sitt behov, også bedre kontroll på all dataen man har tilgjengelig. Dette er derfor også et godt tiltak med tanke på personvern.