Bli med når vi utforsker hvordan samkjøring kan akselerere Norges vei mot klimanøytralitet innen 2050, i sesjonen «Samkjøring; nøkkelen til å nå lavutslippssamfunnet innen 2050?»
Vi har samlet fagfolk og politikere for å diskutere strategier og suksesshistorier fra både Frankrike og Norge. Temaene inkluderer integrasjon av samkjøring i kollektivtransport, nye forretningsmodeller og erfaringer fra Trøndelag og hvordan samkjøring har forbedret mobiliteten i landkommuner rundt Bergen. Du vil også lære om samkjøringens potensial i små lokalsamfunn som Trysil og Engerdal.
Møtet avsluttes med en politisk samtale mellom Marte Mjøs Persen, medlem av Transport- og kommunikasjonskomiteen (AP) og Håkon Snortheim, fylkesråd Samferdsel i Akershus (H), der vi spør: Hvordan kan vi sikre at samkjøring blir en integrert del av kollektivtransporten i Norge, og hvilke politiske tiltak er nødvendige for å oppnå dette innen 2050?
LOM – og hvordan Frankrike skal nå klimanøytralitet innen 2025 v/Elisabeth H. Berge, Kollektivtrafikkforeningen
- Frankrikes Lov om mobilitetsorientering vedtatt desember 2019, er en omfattende lov som setter rammene for fremtidens transportsektor og har som mål å redusere bilavhengighet og fremme alternative transportformer som sykling, samkjøring og kollektivtransport. LOM-loven er en viktig del av Frankrikes strategi for å forbedre mobiliteten og bærekraften i transportsektoren og for å oppnå klimanøytralitet for landtransport innen 2050.
Hvordan kan samkjøring bidra til å nå norske klimamål? V/Lars Henning Wøhncke, Miljødirektoratet
- Samkjøring og bildeling er inkludert i transportkapitlet i Miljødirektoratets nylig lanserte Klimatiltak i Norge (2025)
Samkjøring i Trøndelag – hvilken modell fungerer? v/Tom E. Nørbech, AtB As
- AtB kjører for tiden en pilot i Trondheim, og skal i løpet av mars utvide til hele Trøndelag. Hva er resultatene så langt, og hva er planene for utvidelsen? I fire av kommunene vil man ha bestillingstransport som back-up om man ikke får match på samkjøring. Prosjektet blir dermed et eksperiment som gir innsikt om hvor viktig en slik «turgaranti» er for å få samkjøring til å fungere.
Samkjøring i landkommuner rundt storbyer – erfaringer fra Bergen v/Tom A. Steinstad, Skyss
- Bergen har store utfordringer med kø fra sine omliggende landkommuner rundt – såkalte frontkommuner i byvekstområdet. Askøy og Øygarden har størst problemer med å avvikle trafikken med omfattende kø pga adgang kun over broer og med båt. Miljøløftet har i samarbeid med Skyss og disse kommunene lansert samkjøring og fått meget overraskende høye samkjøringstall. Det var estimert omlag 4000 turer på et år men fasit etter 12 måneder er 63 000 gjennomførte turer. Det bor 70 000 mennesker i disse to kommunene – mot ca 6800 i Trysil og Engerdal. Hvilke gevinster gir denne samkjøringen på køsituasjonen, bevegelsesfriheten til dem som pendler i, til og fra disse to frontkommunene. Og hva er økonomien i tiltaket for Skyss?
Samkjøring i Trysil og Engerdal: En reise mot bærekraftig mobilitet v/ Marthe Dyrud SITE Mobility
- Hvordan kan samkjøring forvandle hverdagen i små lokalsamfunn? Bli med på en spennende reise gjennom erfaringene fra Trysil og Engerdal, hvor innbyggerne og besøkende tar grep for å redusere utslipp, løse hverdags logistikk, styrke fellesskapet og skape nye sosiale bånd. SITE Mobility skal bidra til EN SMART, INTEGRERT OG BÆREKRAFTIG GRENSEREGION – målet vårt er å minske klimautslippene i regionen gjennom løsninger for bærekraftig mobilitet med målbare reduserte klimautslipp.
- Prosjektperioden er frem til februar 2026 og innbyggere og besøkende skal ha minst to effektive og bærekraftige mobilitetsløsninger til og fra regionen, internt i regionen eller i den enkelte kommune. Prosjektet gir mulighet til å teste og finansiere løsninger i kommunene. Og i februar satte vi i gang samkjøringstjenesten Nabogo. Og dette har i våre øyne vært en suksess. Så langt har det blitt gjennomført over 2400 samkjøringer.
Politisk samtale mellom Marte Mjøs Persen, medlem av Transport- og kommunikasjonskomiteen (AP) og Håkon Snortheim. Fylkesråd samferdsel i Akershus(H)