Kultur er et samarbeid mellom flere aktører, hvor både bussjåførene og operatørene sammen med Kolumbus deltar, med mål om å skape en større og felles forståelse for hva som er en god reiseopplevelse samt å utforske hvordan man kan trene kompetanse og adferd hos bussjåførene på en engasjerende og effektfull måte for å forberede seg på en ny tid med flere passasjerer, noe man anslå ville komme i forbindelse med åpning av ny bomring i Stavanger-området høsten 2018.
Med hjelp fra tjenestedesignere med erfaring fra liknende oppgaver, ble barrierer mot gode reiseopplevelser avdekket, og løsninger på disse definert. Dette resulterte i KULtur – et kompetanse- og kulturbyggingsprogram hvor man i fellesskap jobber med både organisering og praktiske forhold, skape en god og felles kultur, samt øve på sosiale ferdigheter gjennom å simulere ulike situasjoner bussjåførene kan havne i i løpet av en arbeidsdag.
Siden oppstarten i 2018 er KULtur blitt gjennomført hos samtlige selskaper som kjører på oppdrag for Kolumbus, og programmet har stadig blitt evaluert og videreutviklet. Og effekten? Jo, i takt med et økende antall reisende, har også passasjerenes tilfredshet med sjåførenes serviceinnstilling økt betraktelig – fra 3,9 til 4,5 på en fempunktsskala – og folks holdning til Kolumbus og kollektivtrafikk er også blitt positivt påvirket.