Kolumbus er nominert til Kollektivprisen for «digital anløpsbestilling»

Ved å ta i bruk digital teknologi for anløpsbestilling, har Kolumbus forenklet hverdagen for både reisende og de ansatte om bord, og samtidig økt sikkerheten og senket drifts- og miljøkostnader.

På de mange øyene rundt om i Rogaland bor det folk som trenger å komme seg til og fra hverdagens gjøremål. Noen øyer er knyttet til fastlandet med broer, mens andre er avhengige av båter for å komme seg fram. For å holde driftskostnader nede, har noen av båtrutene stopp som bare blir besøkt ved behov. For å vite hvor det skulle folk på, ble løsningen at de reisende heiste opp en garnblåse i flaggstangen på kaiene.

Dette ble beholdt frem til 2018, men viste seg å være mindre miljøeffektivt enn man hadde håpet. Båtene måtte komme tett på kaiene for å se om blåsen var oppe, og det ble dermed brukt unødvendig drivstoff. I tillegg måtte øyboerne ut i all slags vær for å heise opp og ned, og det var vanskelig å se blåsen i mørket.

Deretter ble det bestemt at reisende kunne ringe mannskapet på båtene for å bestille stopp. Slik kunne seilasen planlegges bedre i forkant, og spesielt etter elektrifisering av sambandet utgjorde dette stor forskjell. Løsningen hadde sine utfordringer. Det er krevende for mannskapet å svare på telefoner samtidig som de styrer båten, spesielt når det blir mange anrop. Det kan også gå utover sikkerheten om bord med distraksjoner underveis på turen. I tillegg ble det vanskelig å holde oversikt over manuelle forhåndsbestillinger notert ned på post-it lapper. Dessuten: Hadde naboen allerede bestilt stopp var det umulig for andre å vite om det.

Derfor har vi nå utviklet en digital løsning for dette sambandet – Byøyene utenfor Stavanger og Sandnes. Nå kan man enkelt bestille stopp via Kolumbus-appen eller på våre nettsider. Velg din kai og bestill direkte fra avgangslisten, eller søk etter reiser som inkluderer båtanløp. Her er det mulig å forhåndsbestille din reise og du kan også enkelt avbestille hvis planene endres.

Bestilling er tilgjengelig frem til avreise fra startpunkt, og informasjon om anløp sendes til båtene rett før avgang slik at de kan planlegge ruten effektivt. I tillegg får vi nå oppdatert informasjon direkte fra båtene slik at du også kan se om noen andre har «heist blåsen» i fall bestillingsfristen har utløpt. Om reisen mot formodning skulle bli innstilt, får reisende også beskjed om dette direkte på SMS eller i app.

Med denne løsningen vil det ikke bare bli enklere for lokale å reise med oss, men det vil også bli enklere for besøkende fra nært og fjernt.

Slutt på dette ...

Slutt på dette ...

... og start med dette!

... og start med dette!

Les også: