Parallellsesjon 3. «Fra gratis parkeringsplasser til grønne jobbreiser; Kollektivbransjen retter øynene mot bedriftsmarkedet»

Moderator: Espen Strand Henriksen

Bedriftssatsing i Trondheim, Stavanger og Grenland
I denne sesjonen vil Lena Moteka fra Kolumbus/Stavanger, Kristin Giske Lauritsen fra Trondheim, og Rikke Philippi fra Grenland gi dere et innblikk i hvordan det jobbes med bedriftssatsinger under HjemJobbHjem-paraplyen i Trondheim og Stavanger, og Fus i Grenland. De vil ha fokus på tiltak og aktiviteter rettet mot helse og klima.

Hvordan redusere både bilparker og p-plasser hos bedrifter og kommuner?
Tro det eller ei. Men i denne sesjonen vil Kari Steinsland fra Skyss, Helge Vangen fra Hayk og Martin Vik fra Otto gi dere et innblikk i hvordan bilen faktisk kan være med å redusere behovet for bil til/fra jobb og i jobb, samt hvilke effekter dette kan ha for bedrifter og kommuner.

Hvordan kan staten bidra til grønnere mobilitet gjennom lokalisering av egne virksomheter?
Staten forplikter seg bl.a. gjennom Byvekstavtalene å lokalisere statlige arbeidsplasser langs kollektivaksene. I denne sesjonen vil Aud Tennøy fra Transportøkonomisk Institutt og Ketil Helgevold fra Stavanger Universitetssykehus gi dere et innblikk i hvilke effekter god og mindre god lokalisering av statlige arbeidsplasser har på mobilitetsplanlegging, reisemiddelfordelinger og effekter.

Mobilitet, bedrifter, ansatte og skattepolitikk – oh lord, gi meg styrke!
I denne sesjonen vil Torill Hasle Aamelfot fra Kluge gå gjennom grunnleggende juridiske lovverk og eksempler rundt mobilitet og bedriftsløsninger. Hva er rettferdigheten i at arbeidsgiverbetalt kollektivbillett utløser en fordelsbeskatning mens en gratis p-plass ikke gjør det? Hvorfor har ikke dette vært rettet opp i for lenge siden? Er det slik i andre land også? Hvorfor skal man beskattes for å reise bærekraftig, men ikke når du kjører privatbil alene til og fra jobb? Burde ikke arbeidsgivere motivere ansatte til bærekraftige jobbreiser? Dette har vær et tema i mange år, men ingen har klart å rydde opp i dette enda. Torill vil hjelpe oss til å se hvorfor det er blitt slik, og kanskje kan vi få litt innblikk i hva som skal til for at denne praksisen kan endres.

Mobilitet, bedrift og politikk
I denne bolken har vi tenkt å utforske litt hva nasjonale politikere kan bidra med for å få flere grønne jobbreiser. Vi spurte i forrige bolk med Torill fra Kluge: «Hva er rettferdigheten i at arbeidsgiverbetalt kollektivbillett utløser en fordelsbeskatning mens en gratis parkeringsplass ikke gjør det?». Og hvorfor har ikke dette vært rettet opp i for lenge siden? Denne saken har vært på dagsorden lenge, og mange har nok lurt på dette opp gjennom.

Nå er vi midt inne i det grønne skiftet. Betyr det at tiden er inne for å tenke nytt? Ønsker arbeidsgiverne å støtte opp under grønne reiser om de får litt hjelp til det? Kan tiden nå være inne til å gjøre noe med dette? Og ikke minst, er det andre ting vi burde se på for at bedriftene kan motivere sine ansatte til å ta grønne reiser, både til og fra, men også i arbeidstiden?

Møt vårt gode politikerpanel i samtale med moderator Espen Strand Henriksen:

Terje Sørvik fra AP, medlem i Stortingets Kommunal og forvaltningskomité
Alfred Bjørlo fra V, medlem i Stortingets Næringskomité.

Vil det bli en endring i fordelsbeskatningen for arbeidsgiverbetalte kollektivbilletter? Eller trenger vi fortsatt vår «bønn»: «Oh lord – gi oss styrke»?