Moderator: Erling Fossen, «byrøkter».
Program:
Skal vi lykkes med å nå klimamålene, som var tema for politikersamtalene i første hovedsesjon, er det viktig at vi lykkes med å skape byer som er gode å leve i for folk i alle aldre, og der folk reiser bærekraftig. I denne sesjonen dykker vi derfor ned i temaene by- og transportplanlegging, og diskuterer hvorfor de ikke alltid går i takt, men noen ganger spenner bein på hverandre i denne vanskelige tangoen.
Øystein Berge fra Norconsult tar oss først med til en framtid hvor vi har nådd målene, og ser på hvilke grep som er tatt for å komme dit. Han vil også gi oss et innblikk i hans tanker om hva som i dag gjør at dette arbeidet er krevende, og ofte drukner i uklarhet om ansvar mellom forvaltningsnivåene og ulike målkonflikter.
Tilbake til nåtida og dagen i dag har vi delt sesjonen i tre deler:
Betingelser for god mobilitet
Her møter vi:
Ola Skar, som er fagsjef byutvikling og mobilitet, Ruter. Han gir oss et innblikk i hva som skal til for å få god mobilitet, sett fra Ruters ståsted.
Grethe Vikane, som er avdelingsdirektør i Statens Vegvesen og som til daglig jobber i Bergen. Hun gir oss et innblikk i hva som skal til for å få god mobilitet, sett fra Statens Vegvesen sitt ståsted.
Betingelser for god stedsutviklling
Møt Aslaug Tveit, daglig leder/urban designer i Léva Urban design, og som daglig jobber med by- og stedsutvikling.
Hva er ingrediensene i en vellykket stedsutvikling? Hva skal til for å skape attraktive steder? Aslaug er spesialist på å skape menneskevennlige byer og steder, og hun vil dele raust av sin brede erfaring fra stedsutviklingsprosesser i hele Norge.
LÉVA har en database med over 30.000 respondenter fra mange ulike medvirkningsprosesser gjennomført ulike steder i Norge, så Aslaug vil også vise oss hva befolkningen ønsker.
Og hva sier teorien skal til for å skape en vellykket stedsutvikling? Aslaug illustrerer fra teori til praksis, og hvor hun mener vi står i dag i forhold til temaet.
God stedsutvikling og god mobilitet – den vanskelige tangoen
Hvorfor er det så vanskelig å få til både god stedsutvikling og god mobilitet? Hvorfor mener politikere at innbyggerne trenger bilen i så stor grad, eller gjør de det? Byvekstavtaler og byvekstpakkene er det riktig verktøy og medisin? Dette ser ut til å fungere veldig bra noen steder, mens andre steder er det ikke ønskelig med bompenger, man vil ikke inngå avtale og derfor blir det ingen byvekstavtale.
Og hvordan kan vi nå den framtiden som Øystein Berge snakket om innledningsvis?
Møt Bertil Horvli, direktør for samfunn i Drammen kommune og Veronica E. Wiik, daglig leder i Tenk Tromsø.
Vi får høre deres tanker om denne vanskelige (eller kanskje ikke vanskelige) tangoen, i samtale med møteleder Erling Fossen.