Parallellsesjon 1. «Bestillingstransport, fra hemmelig tjeneste til allemannseie»

Moderatorer: Heidi Aakre Juvik og Roy G. Blommedal

Historisk sus og framtidig schwung: Fra hemmelig tjeneste til strategi
Vibeke Harlem, Ruter As gir et innblikk i Ruters reise fra manuelle bestillingstjenester til satsingen med Hent. Hvilke muligheter åpnes med bruk av teknologi, og hvilke utfordringer møter de underveis? Hvordan skal de få til en transformasjon ved bruk av bestillingstransport med selvkjørende kjøretøy?

Når regulering sparker bein på utviklingen
Marsjordren er mer transport for pengene, men er det mulig innenfor dagens regelverk og konkurransesituasjon? Nye bestillingstjenester utfordrer etablerte rammer og kommer ofte på kollisjonskurs med gjeldende reguleringer når de skal gjøre seg tilgjengelige og attraktive for brukerne. Er vi klare til å løse transport på nye måter – eller står lovverket i veien for fremtidens mobilitet?

Øyvind Sævig, Beta Mobility

Vi lykkes ikke alene. Vi må samarbeide for å få til innovasjon!
I denne sesjonen viser vi eksempler på samfinansieringsprosjekter og andre forretningsmodeller fra privat og kommunal sektor. Du møter:

NIMMO v/ Kristin Erika Solli

«Kan nye forretningsmodeller bidra til et bedre transporttilbud?»
Høsten 2024 fikk Nimmo 7,8 millioner kroner fra Innovasjon Norge for å utvikle teknologi for delt bestillingstransport og samkjøring som skal gjøre også andre enn kollektivselskapene i stand til å tilby delt transport. I denne sesjonen deler de erfaringer og utfordringer for et startup-selskap som brenner for likeverdig og miljøvennlig transport.

Samnanger kommune v/Joachim Mathisen
«Meir enn ein tur til butikken: Mobilitet som nøkkel til inkludering i distrikta» Samnanger kommune har blitt den første kommunen i Norge som tilbyr fullskala bestillingstransport. Dette har vært en lengre reise for kommunen, og et viktig steg for å gi innbyggerne våre bedre mobilitet og et mer fleksibelt kollektivtilbud.

Samordning av offentlig betalt bestillingstransport
4-5 milliarder årlig benyttes til separate tjenestekjøp. Ved å etablere felles systemer og rutiner for tjenstekjøp, kan vi oppnå høyere kapasitetsutnyttelse samt bedre og mer kostnadseffektive løsninger i hele landet.

v/Siw Viken, Adm.dir Agder Kollektivtrafikk og styreleder Kollektivtrafikkforeningen

Politisk Samtale

Cecilie Knibe Kroglund, Statsekretær Samferdselsdepartementet

Ole Gustav Narud, statsekretær Kommunal- og distriktsdepartementet

Håkon Snortheim, fylkesråd samferdsel Akershus fylkeskommune