Status for kollektivtrafikken

I 2023 leverte kollektivtrafikken i Norge over 713 millioner reiser.

Status for kollektivtrafikken

 

 

2023 var det året med nest flest kollektivreiser, kun slått av 2019. Buss sto for den største andelen reiser, etterfulgt av bybane (inkl. T-bane og trikk), og deretter jernbane. Det er samtidig viktig å huske at mange av reisene med jernbane er over større avstander, som ikke fanges opp av denne statistikken.

Dette understreker den store plassen kollektivtrafikken har i vanlige folks liv, og hvor viktig den er for å gi innbyggerne lik tilgang til å delta i samfunnet med miljøvennlig transport.

 

I perioden 2019-2023 har det vært en kraftig økning i kostnadene for kollektivtrafikken, langt utover kommunal deflator som beskriver den generelle prisøkningen i kommunal sektor. Figuren under viser tall i faste 2023-kroner, og viser at de totale kostnadene for å drifte kollektivtrafikken har økt med 3,1 mrd. 2023-kroner mellom 2019 og 2023.

Samtidig har det vært et betydelig fall i billettinntektene. Under koronapandemien falt billettinntektene betydelig som følge av at folk ble frarådet å reise. I 2023 var likevel billettinntektene rundt 0,6 mrd. 2023-kroner lavere enn i 2019. Dette skyldes delvis regionale politiske vedtak om å redusere takstene. Samlet sett innebærer dette likevel at kollektivtrafikken i 2023 er mindre brukerbetalt enn den var i 2019.

 

Det jobbes hardt med å redusere utslippene fra kollektivtrafikken. I perioden 2022-2023 ble gradvis faset inn flere elektriske busser, og utviklingen har skutt fart i 2024. Fra 2025 vil alle nye bybusser være nullutslippsbusser. Det gjør at de samlede CO2-utslippene fra fylkeskommunal kollektivtrafikk forventes å falle betydelig i årene fremover.