Status for kollektivtrafikken

Aldri har flere reist kollektivt enn i 2024!

Status for kollektivtrafikken

 

Totalt ble det i 2024 registrert 729 millioner reiser med kollektivtrafikk i Norge. Buss sto for den største andelen reiser, etterfulgt av bybane (inkl. T-bane og trikk), og deretter jernbane. Mange av reisene med jernbane er over større avstander, som ikke vises i denne statistikken.

 

De totale kostnadene for drift av fylkeskommunal kollektivtrafikk var i 2024 rett i underkant av 30 mrd. kr. Av dette kom om lag en av tre kroner fra billettinntekter (totalt 10,1 mrd. kr). Fylkeskommunalt tilskudd utgjorde noe over halvparten (15,8 mrd. kr), mens statlige driftstilskudd utgjorde 1,3 mrd. kr.

 

I perioden 2019-2024 har det vært en kraftig økning i kostnadene for kollektivtrafikken, langt utover kommunal deflator som beskriver den generelle prisøkningen i kommunal sektor. Figuren under viser tall i faste 2024-kroner, og viser at de totale kostnadene for å drifte kollektivtrafikken (unntatt Vestland, Vestfold og Telemark pga. manglende data i 2019) har økt med 3,4 mrd. 2024-kroner mellom 2019 og 2024.

Samtidig har det vært et betydelig fall i billettinntektene. Under koronapandemien falt billettinntektene betydelig som følge av at folk ble frarådet å reise. I 2024 var likevel billettinntektene rundt 0,1 mrd. 2024-kroner lavere enn i 2019. Som andel av kostnader har brukerbetalingen økt med ett prosentpoeng fra 2023 til 2024, men kollektivtrafikken er likevel vesentlig mindre brukerbetalt i 2024 enn den var i 2019.

 

Det jobbes hardt med å redusere utslippene fra kollektivtrafikken. I perioden 2022-2023 ble gradvis faset inn flere elektriske busser, og utviklingen har skutt fart i 2024. Fra 2025 vil alle nye bybusser være nullutslippsbusser. Det gjør at de samlede CO2-utslippene fra fylkeskommunal kollektivtrafikk forventes å falle betydelig i årene fremover.