Drøftet sikkerhet og beredskap med samferdselsministeren

Hvordan skal hensyn til nasjonal sikkerhet og beredskap følges opp i innkjøp av nye busser? Det var tema for et møte som styret i Kollektivtrafikkforeningen og KS hadde med samferdselsminister Jon-Ivar Nygård 1. april.

Drøftet sikkerhet og beredskap med samferdselsministeren

(Foto: Innlandstrafikk fra en annen anledning)

 

Den senere tid har det vært flere oppslag i mediene rundt anskaffelser av busser, særlig fra Kina. Teknisk Ukeblad har publisert tall som viser at om lag 1000 busser fra Kina er på vei til Norge de neste årene.

Kollektivtrafikkforeningen tok nylig et felles initiativ på vegne av bransjen til en dialog med samferdselsministeren. I et brev sendt til Samferdselsdepartementet heter det at «i en tid med økende oppmerksomhet rundt nasjonal sikkerhet og beredskap, ønsker vi å invitere til en dialog med statsråden om hvordan vi i fellesskap kan styrke sektorens motstandskraft, og forberede oss på krise, krig og sammensatte trusler, jf. hovedmålene i Totalberedskapsmeldingen.»

Våre medlemmer ser særlig et behov for tydelige føringer for nasjonale sikkerhetshensyn knyttet til anskaffelse av moderne busser med omfattende sensor- og digitale kapabiliteter, samt nasjonal koordinering av beredskap i en transportsektor som i økende grad blir elektrifisert.

I møtet viste Kollektivtrafikkforeningen til at det ikke er åpning i dagens anskaffelsesregelverk å stille krav til eksempelvis hvor stor konsentrasjon som enkeltaktører eller enkeltland skal kunne ha i den nasjonale bussflåten. Regjeringen har i Totalberedskapsmeldingen varslet at anskaffelsesregelverket skal gjennomgås og at det skal vurderes endringer for å kunne vektlegge hensyn til nasjonal sikkerhet. Dette arbeidet er Kollektivtrafikkforeningen positiv til.

Foreningen pekte også på at rammebetingelsene for sivil transportberedskap endres med en stadig mer elektrifisert busspark. Elektrifisering skjer imidlertid på bred front i samfunnet og påvirker mange andre sektorer, eksempelvis også transportnæringen. Det er derfor hensiktsmessig med en nasjonal, koordinert tilnærming.

– Det var et godt og konstruktivt møte. Statsråden ga tydelig uttrykk for at dette er problemstillinger som regjeringen vil følge opp. Vi som har ansvar for kollektivtrafikken rundt omkring i fylkene, er helt avhengige av et godt og tett samarbeid med nasjonale sikkerhetsmyndigheter for å manøvrere godt i en mer urolig verden, sier Siv Wiken, styreleder i Kollektivtrafikkforeningen.

Lenker: 

Les også:


Beredskap og sikkerhet
19. mars 2025

Ber om møte med Samferdselsdepartementet om beredskap