Økende internasjonalt fokus på sjåførsikkerhet

Tirsdag ble sjåførsikkerhet igjen satt på dagsorden, med et eget seminar under Busworld – verdens største bussmesse. Bakteppet var flere alvorlige bussulykker, og en ny norsk-spansk utredning som peker på behov for strengere krav, innføring av ny teknologi og utvikling av bedre kollisjonsbeskyttelse i busser.

Økende internasjonalt fokus på sjåførsikkerhet

 

Temaet sto også på dagsorden på Busworld for to år siden, og i likhet med den gang, tok statsråd Jon-Ivar Nygård turen dels for å lære, dels for å presentere norske myndigheters posisjon i saken. Norge har gått i front med innføring av krav om R29, og løfter også saken på den internasjonale agendaen, for å på plass strengere regelverk i EU og bedre internasjonale standarder.

Under årets seminar, fikk vi både presentert en ny forskningsbasert rapport fra Transportøkonomisk Institutt og IDIADA, samt innspill fra to tekniske leverandører, fra EU-kommisjonen, European Transport Safety Council, og ikke minst fikk vi også fram erfaringene og perspektivene til bussjåførene.

«Forrige seminar var en øyeåpner»

Det sa belgiske Guy van Hyfte fra European Transport Workers Federation. Han hadde gjennom alle sine år som bussjåfør ikke vært klar over hvor utsatt han faktisk var i sin jobb, og at sikkerhetsseminaret under Busworld 2023 hadde vært en øyeåpner for ham og europeisk fagbevegelse.

Noe som var nytt siden sist, var et mer omfattende kunnskapsgrunnlag, utarbeidet av TØI ved Tor-Olav Nævestad i spissen, sammen med den spanske aktøren IDIADA. Studien kan leses her. IDIADA ser på en ny type sikring for sjåfør.

De slår fast at designet på dagens busser, gir for dårlig beskyttelse av sjåføren i frontulykker, og at heller ikke R29 ville gitt tilstrekkelig beskyttelse i flere av dødsulykkene vi har sett i Norge de seneste årene. Innføringen av det som et krav, er derfor en god start, men langt fra tilstrekkelig.

Ny teknologi

Utover bedre konstruksjon av bussene, er utvikling og utrulling av ny teknologi for å hindre at ulykker skjer, viktig. På seminaret presenterte Bosch og Autonomy Now sine respektive løsninger for å bidra til dette, i form av bedre lane keep assistant utviklet spesifikt for større kjøretøy som busser, og gjennom kjøreassistansesystemer.

I den grad vi skal tørre å konkludere, så er det at spørsmålet kollisjonssikkerhet i buss, må angripes fra ulike hold: gjennom anbudskrav og lovreguleringer, gjennom mer forskning og kunnskapsutvikling, og gjennom utvikling av nye tekniske løsninger. Standardisering er et nøkkelord, og dette er nødt til å løses på et internasjonalt nivå.

Programmet:

  • Moderator: Olov Grøtting, Kollektivtrafikkforeningen
  • Velkomstord ved Redgy Deschacht, Busworlds president
  • Bernt Reitan Jenssen, Ruter
  • Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
  • Tor-Olav Nævestad, Transportøkonomisk institutt
  • Manuel Laso, IDIADA
  • Michal Wendeker, AutonomyNow
  • Lisa Sulzberger, Bosch
  • Guy van Hyfte, European Transport Workers Federation
  • Mark Nicklas, DG-Grow (EU-kommisjonen)
  • Graziella Jost, European Transport Safety Council

Opptak fra seminaret vil publiseres senere.

 

Les også: