Privatbilisme er en av byregionenes største bærekraftsutfordringer. Likevel har antall biler i Norge har vokst med 2,6 prosent siden 2019, og stadig flere husholdninger i byområdene oppgir å ta tilgang til bil. Målet med arrangementet «var å se på hvordan andre mobilitetsformer nå kan gjøre bileierskap overflødig for mange – dersom brukergrensesnitt og regulering er hensiktsmessig utformet.
«Det er bred enighet i politikk, kollektivselskaper og private aktører at vi trenger ett helhetlig mobilitetssystem som gjør det lettere å leve uten privatbil. Men vi opplever litt manglende forståelse for at dette krever endringer i kollektivselskapenes rammer og oppdrag, og det må vi hjelpe til med å beskrive», sa ordstyrer Elisabeth Skarsbø Moen, direktør for samfunnskontakt og kommunikasjon i Ruter.
Arrangementet i regi av Kollektivtrafikkforeningen, Ruter, Jernbanedirektoratet, Kolumbus, Agder Kollektivtrafikk, Entur og Østlandssamarbeidet ,startet med en introduksjon fra Skarsbø Moen om hvordan fremtidens offentlige transport kan reguleres. Deretter fulgte innlegg fra mobilitetsaktører som MOIA, BOLT, AtB og Voi, som delte sine perspektiver på hvordan nye tjenester kan supplere og styrke kollektivtransporten. Entur og TET Digital tok for seg de digitale løsningene som må på plass for å binde sammen tradisjonell massetransport og nye mobilitetstjenester til et sømløst tilbud. Til slutt møttes representanter fra Arbeiderpartiet og Høyre til politisk debatt om veien mot redusert privatbilavhengighet i Norge.
Fylkesråd for samferdsel i Akershus, Håkon Snortheim (H), erkjente begrensningene i tradisjonell massetransport i grisgrendte strøk og behovet for nye tjenester for å dekke folks reelle mobilitetsbehov.
«Noen steder hvor folk bor vil det aldri være lønnsomt å sette opp en stor bussrute. Og da er selvkjøringsstrategien til Ruter avgjørende for å gjøre det lettere for folk å velge alternativer til privatbilen», sa fylkeråden fra scenen.
Statssekretær fra samferdselsdepartementet, Tom Kalsås (Ap), uttrykte åpenhet for å diskutere kollektivtransportens rammevilkår videre:
«Vi opplever ikke at folk banker på hos oss fordi lovverket er til hinder. Hvis noen mener det er det må de gjerne komme til oss med forslag, for vi er åpne for innspill».
Opptaket av arrangementet ser du her: Klikk deg frem til 09:40 for å starte sendingen: