Tidligere har nasjonale nøkkeltall og indikatorer for kollektivtrafikken på mange områder mangelfulle og med varierende kvalitet. Det gjelder på områder som offentlige tilskudd, investeringer, skoleskyss, innovasjonsprosjekter etc.
På den bakgrunn satte Kollektivtrafikkforeningens i 2023 i gang et prosjekt med formål å sikre god og lik rapportering av sentrale indikatorer, utvikle nye indikatorer, og publisere dette årlig sammen med en rapport som har arbeidstittel «Status for kollektivtrafikken i Norge».
– Kollektivtrafikk er i stor grad en offentlig finansiert tjeneste. Kunnskap om historisk utvikling, nåsituasjonen, og viktige utviklingstrekk fremover, er viktig informasjon for å vurdere effekten av offentlige tilskudd og investeringer i kollektivtrafikk, og ta stilling til videre satsinger, sier Olov Grøtting, daglig leder i Kollektivtrafikkforeningen.
Foreningen har inngått avtale med Transportøkonomisk institutt (TØI) med varighet på tre år fra 2024-2026, med opsjon på forlengelse i ytterligere to år. TØI ser på dette som et viktig arbeid som også er etterspurt innen forskningsverdenen.
– I dag finnes det større mengder data lettere tilgjengelig enn tidligere, likevel er sammenlignbare data og data som gir den informasjonen som etterspørres ofte en utfordring. Vi ser derfor fram til dialogen med kollektivselskapene og arbeidet med å forbedre datakvaliteten. Det er noe både kollektivselskapene, myndighetene og forskningen vil dra nytte av, sier forskningsleder Jørgen Aarhaug ved Transportøkonomisk institutt.
Lenker