De siste årene har kollektivtrafikken opplevd en betydelig kostnadsutvikling:
- Operatørene opplever en negativ resultatutvikling. Fra 2022 har bransjen samlet hatt et negativt resultat. Gjennomsnittlig driftsmargin for denne bransjen var på 1% i perioden 2018-2022, i følge Stakeholder / NHO Transport.
- Oppdragsgiverne har økende utfordringer med finanseringen av disse anskaffelsene. I perioden 2019-2023 økte kostnadene med 15 % utover kommunal deflator, i følge Status for kollektivtrafikken / TØI.
- I en rekke nye anbudsprosesser øker prisene kraftig.
Som en følge av dette har en rekke fylker allerede måttet redusere rutetilbudet for å kutte kostnader. Det er avgjørende med en god forståelse av årsakene til hvorfor kostnadene øker kraftig. Dette prosjektet skal utarbeide et kunnskapsgrunnlag som beskriver og dokumenterer innsikt i driverne bak hvorfor denne situasjonen har oppstått. Analysene skal kartlegge hva som er årsaken til den negative utviklingen, for på den måten sette kollektivtrafikken og eierne i stand til å ta de riktige beslutningene for fremtiden.
Prosjektet gjennomføres av Transportøkonomisk institutt på vegne av Kollektivtrafikkforeningen og medlemmene. Rapporten forventes å foreligge sommeren 2025.