Kollektivkonferansen 2024 med viktige veivalg mot klimamål

Bakteppet for årets Kollektivkonferanse er alvorlig med viktige klimamål som er krevende å nå. Et viktig tiltak for å nå målene er at langt flere må reise delt. Men hvordan skal dette gjøres, og hva kan myndighetene bidra med av verktøy for å få det til? Det var det store spørsmålet i åpningen på Kollektivkonferansen 2024.

Kollektivkonferansen 2024 med viktige veivalg mot klimamål

 

Kollektivkonferansen arrangeres av Kollektivtrafikkforeningen, og er årets store møteplass for alle som er interessert i kollektivtrafikk og mobilitet. Allerede en god time før oppstart hadde mange bransjefolk møtt opp til gode og viktige samtaler med hverandre – for å utnytte den møteplassen denne konferansen er.

Bakteppet med klimaforhandlinger som nettopp er avsluttet og offensive politisk vedtatte klimamål som kan bli vanskelige å nå, markerer viktigheten av kollektivtrafikkens bidrag i samfunnet. Det betyr at flere må reise kollektivt og med delte reiser, noe Klimautvalget 2050 har beskrevet, og som ble løftet fram av mange på konferansen.

Kollektivaktørene må gis større ansvar for regulering av mobilitetstilbudet

Daglig leder i Kollektivtrafikkforeningen, Olov Grøtting, ønsket hjertelig velkommen til årets store møteplass, og dro opp en visjon om at vi må tilby alle offentlig tilgjengelige transporttilbud på en slik måte at mange ikke lenger har behovet for å bruke hundretusener av kroner på egen bil.

Fra presentasjon Bernt Sverre Mehanner, It's tomorrow. Foto: DN Helg (BlaBlaCar)
Fra presentasjon til Bernt Sverre Mehammer, It’s tomorrow. Foto: DN Helg (BlaBlaCar)

Bernt Sverre Mehammer, daglig leder og partner i IT’S Tomorrow, fulgte opp med å peke ut en mulig vei der myndighetene bidrar ved å gi kollektivaktørene ansvar for regulering av mobilitetstilbudet, slik at kollektivbransjen evner å bidra enda mer til viktige samfunnsmål. Han foreslo også en pott for tilskudd til løsninger som kan gi store endringer i bilbruk og bilhold, som også er forsøkt ut i andre land.

Politikerne sitter med nøkkelen til løsningene

Elisabeth Skarsbø Moen, direktør for samfunnskontakt og kommunikasjon i Ruter, intervjuet to av de tre statsmakter i Norge, om hva de kan bidra med. Statssekretær Tom Kalsås fra Samferdselsdepartementet og leder av Stortingets Transport- og kommunikasjonskomité, Sigbjørn Gjelsvik, var først ute.

Skarsbø Moen utfordret dem på hvordan vi kan realisere et mobilitetssystem der vi deler mer på kjøretøyene, både for å nå nullvekstmålet, men også for å bidra til økt mobilitet i rurale områder.

Til sist ble representanter fra flere partier utfordret på: «Har vi rammevilkårene og verktøyene til å få en langt større andel delt transport? Skal flere reise delt, må vi få enda enklere reiser. Hva er det som mangler?»

Her deltok Lars Haltbrekken (SV), Liv Kari Eskeland (H) og Eivind Trædal (MDG) i tillegg til Kalsås (Ap) og Gjelsvik (Sp).

Alle presentasjoner fra konferansen finnes her.

Les også: