AtB har gjennom flere år viet stort fokus til innovasjon, utvikling og stadig forbedring av tjenestene. De har satset, tatt risiko og alltid sett etter muligheter for å utvikle et bedre mobilitetstilbud i hele Trøndelag. Og for dem har dette handlet om både stort og smått, tekniske nyvinninger og endringer av mer «organisatorisk art». Eksempler på dette, er innføring av «metrobuss-systemet» i Trondheim hvor de gjorde store, helhetlige endringer av busslinjene for å tilpasse seg reisestrømmene, og arbeidet med bestillingstransport og mikromobilitet utenfor de store byene. Begge deler har de tidligere vunnet Kollektivprisen for.
Denne gang er det introduksjonen av både bysykkel og bildeling som del av periodebilletten, sammen med den stort satsningen på elektrisk vei, de er nominert for. Begge deler er, på hvert sitt vis, gode eksempler på viktig innovasjonsarbeid som bringer bransjen videre. Sistnevnte fordi slik teknologi potensielt kan revolusjonere måten elbusser lades på. Førstnevnte fordi det gir de reisende et mer helhetlig tilbud hvor ulike, offentlig tilgjengelige, reiseformer kan kombineres. Kanskje kan også bildeling bidra til at noen flere kan kvitte seg med bilen (særlig den nr. 2).