Kolumbus er nominert til Kollektivprisen for KULtur

KULtur – et kompetanse- og kulturbyggingsprogram som skal føre til bedre passasjeropplevelser for de reisende – er nominert til Kollektivprisen for sine resultater med å gi mer fornøyde kunder og et bedre omdømme både for Kolumbus og bransjen som helhet.

Kultur er et samarbeid mellom flere aktører, hvor både bussjåførene og operatørene sammen med Kolumbus deltar, med mål om å skape en større og felles forståelse for hva som er en god reiseopplevelse samt å utforske hvordan man kan trene kompetanse og adferd hos bussjåførene på en engasjerende og effektfull måte for å forberede seg på en ny tid med flere passasjerer, noe man anslå ville komme i forbindelse med åpning av ny bomring i Stavanger-området høsten 2018.

Med hjelp fra tjenestedesignere med erfaring fra liknende oppgaver, ble barrierer mot gode reiseopplevelser avdekket, og løsninger på disse definert. Dette resulterte i KULtur – et kompetanse- og kulturbyggingsprogram hvor man i fellesskap jobber med både organisering og praktiske forhold, skape en god og felles kultur, samt øve på sosiale ferdigheter gjennom å simulere ulike situasjoner bussjåførene kan havne i i løpet av en arbeidsdag.

Siden oppstarten i 2018 er KULtur blitt gjennomført hos samtlige selskaper som kjører på oppdrag for Kolumbus, og programmet har stadig blitt evaluert og videreutviklet. Og effekten? Jo, i takt med et økende antall reisende, har også passasjerenes tilfredshet med sjåførenes serviceinnstilling økt betraktelig – fra 3,9 til 4,5 på en fempunktsskala – og folks holdning til Kolumbus og kollektivtrafikk er også blitt positivt påvirket.

Les også: