Det er Epinion DK som gjennomfører undersøkelsen på oppdrag fra Kollektivtrafikkforeningen.
Undersøkelsen måler 10 ulike parametere, som igjen er delt opp i flere underspørsmål. Barometeret er en web-basert undersøkelse, med totalt 17.299 respondenter i 2021, fordelt utover landets fylker. De 10 ulike områdene er:
• Kollektivtilbudet
• Punktlighet
• Informasjon
• Personalets opptreden
• Trygghet og sikkerhet
• Komfort
• Kollektivtrafikkens rolle i samfunnet
• Valuta for pengene
• Befolkningstilfredshet
Kollektivbarometeret er en standardisert undersøkelse som gjør det mulig å sammenligne og benchmarke kollektivtilbudet på tvers av geografi og kollektivselskaper. Selv om det finnes store variasjoner i tilbudet avhengig av hvor folk bor gir denne undersøkelsen er godt grunnlag for forbedre tilbudet til kundene. Undersøkelsen er den samme som gjennomføres som et samarbeid mellom kollektivselskapene i Stockholm, Helsinki, København og Geneve, den såkalte BEST-undersøkelsen.
Noen tall fra 2021:
Kollektivtrafikkens rolle i samfunnet:
75 % sier at en kraftig økning i bruk av kollektivtransport er nødvendig om vi skal nå klimamålene
80 % mener en kraftig økning i bruk av kollektivtransport er nødvendig for å redusere bilkøene
69 % tror flere vil reise kollektivt i framtida
Komfort:
85 % sier de føler seg trygg om bord på transportmidlene
67 % sier det er komfortabelt å reise kollektivt
70 % svarer at transportmidlene er rene
Kollektivtilbud og befolkningstilfredshet
68% svarer at Kollektivtrafikken fungerer bra for reiser i sentrale områder mot 42% for reiser utenfor sentrale områder. 50% svarer at de totalt sett er fornøyd med kollektivtrafikken
Resultatene fra Kollektivbarometeret er anbefalt brukt til årsrapporter, i kunnskapsrapporter, ovenfor kommuner og i kampanjer.
Olov Grøtting, mob. +47 918 20510